Tur til Halepa

I dag fikk jeg meg en flott tur til Halepa med min venninne Helen. Dette er en forstad til Hania, med mye historie og koselige nabolag. Etter mange dager med mye vind og regn, var det nesten vindstille i formiddag. Noen av dere som leser dette, har vært med meg på Halepa-turer og vil kjenne seg igjen. Vi tuslet utover langs vannet, forbi de gamle garveriene Tabakaria Ταμπακαριά, bort til badestedet Kouloura Κουλούρα, hvor vi stoppet for et herlig bad. .
Vi fikk oss et Det var en del folk der som badet og koste seg. Jeg elsker disse enkle lokale badestedene. Siden jeg er vokst opp med svabergene utenfor Risør, elsker jeg å bade rett fra fjellet, eller trapper. Jeg blir så lei av sand mellom tærne.
Etterpå gikk vi bort til de andre garveriene helt bortest i Halepa Χαλέπα, Agia Kiriaki Άγια Κυριακή. Her ligger det lille kapellet som heter Agia Kiriaki ved den lille havna.
Vi satte oss på den koselige tavernaen, eller mezedopolio μεζεδοπωλείο som det heter når man har mange småretter. På tilbakeveien gikk vi gjennom Halepa til den fine russiskinspirerte kirken til prins Georg fra 1903, Agia Magdalini Αγία Μαγδαληνή.
Nyt bildene og drøm deg til Kreta. Øya ligger her nok neste gang du skal ut på reise!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Nyheter

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.