Kveldstur

utsikten fra Xirokambo,
I går tok jeg som vanlig med meg hunden vår Jack på en lengre tur. Saken er den at jeg har lagt på meg under denne korona-krisen, og prøver å gå ned noen kilo. Da vi ble sittende inne i byen, med portforbud, ble det lite gåing og mye spising for meg og veldig mange andre. Jeg legger lett på meg, men liker det dårlig. En god måte å ta av disse ekstra kiloene, er å gå og å spise mindre søtsaker.
Så nå som jeg bor her ute i Maleme, tar jeg Jack med på turer rundt i området mellom 19 og 21. Før det er det for varmt, og etter for mørkt.
Jeg legger opp nye ruter hver kveld avhengig av dagsformen.
I går var vi på en lengre tur, det hadde blåst mye hele dagen, og temperaturen var nokså behagelig til å være juli. Jeg ville gjerne opp til landsbyen Ξηροκάμπο, Xirokambo, som ligger oppe over Κοντομάρι, Kondomari. Denne landsbyen er preget av at nazistene etter Kampen om Kreta, drepte alle mannlige innbyggere i landsbyen, som en reprimande for alle døde tyske soldater. Lokalbefolkningen hjalp jo greske,britiske, australske og newzealandske soldater i kampen.
I vinterhalvåret, kan man ta en mye lenger runde, det hadde jeg gjort før, men med to timer til rådighet, gikk vi en kortere runde.
fra Kondomaaari,



gaten heter De henrettede 2.juni 1941


skilt til henrettelseplassen,

her finner du bilder og minnesmerke,

















Fra huset mitt i Μάλεμε, Maleme til nabolandsbyen Kondomari, og derfra opp til Xirokambo og ned gjennom Κοιλάδα, Kilada og tilbake til Kondomari.










Kilada,





Nydelig landskap, fin kveld med vakker solnedgang.
Hver kveld nyter jeg solnedgangen fra ulike steder, denne rosa himmelen etterpå, så vakkert.
I morgen reiser jeg inn til byen en tur, og lørdag kommer familien på fire, og da blir nok mormors turer ikke så faste og lange.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene i mars

Småprat

Hjemme igjen.

Spilia

Nyheter

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.