Tanker om bloggen min

Gamlebyen, mitt nabolag og her gikk byvandringene,
Jeg tenker en del på hvor mye hverdagen har forandret seg i de siste månedene. Hvor lite vi visste om hvordan hverdagen kom til å se ut, for 2 måneder siden. I dag sitter jeg her ute i Maleme i min fritidsbolig, Uglehuset som jeg kaller huset, etter 6 uker ufrivillig opphold med portforbud i byen. Jeg skulle reist til Roma i morgen og truffet døtrene mine der. Men så lite vi visste. Vi hadde planlagt dette i 3 år. Alle mine tre døtre bor jo i Norge nå, og jeg skulle vært med til Norge etterpå. Hvem er det som sier: Når menneskene planlegger, ler Gud?
Alt dette har fått meg til å tenke på min hverdag, og hvordan den hele tiden har forandret seg. Her kommer bloggen inn.
Noen skriver matblogg, vinblogg, reiseblogg, mammablogg, sminkeblogg, naturblogg, osv. jeg skriver hverdagsblogg.
mitt første bilde i bloggen,
La oss starte med den spede begynnelse: 22. oktober 2013 begynte jeg å skrive. Jeg kalte den Hverdagsliv på Kreta, tenkte at det var det jeg ville formidle, hverdagen her. Jeg hadde lest så mange rare spørsmål på diverse facebooksider og grupper av typen: Er det noe liv i havna? Hva gjør dere om vinteren? Når stenger Kreta? Ja, jeg innrømmer det, jeg ble provosert. Dessuten ble folk veldig hissige hvis en prøvde å forklare at restaurantene i front i havna i Hania, i Rethimno eller spisesteder i Platanias kanskje ikke var de beste. Vel,vel, jeg tenkte ihvertfall at jeg kunne bidra med en blogg!
jeg ville så gjerne at folk skulle forstå at Kreta er så mye mer enn bare sol og sjø, turist-feller og charterturer. jeg vill så gjerne vise fjell, strender og steder få kjenner til. Få folk til å oppsøke de lokale stedene, spise riktig og komme utenom sesongen. 
bra mat og topp atmosfære i Fres,
De første innleggene la jeg ut på min egen profil på Facebook og på noen Hellasgrupper. Jeg fikk fort vite at de ikke ville ha blogg der, og så startet jeg min egen side + at Den skandinaviske klubben for Kreta ble startet, og jeg la ut bloggen der.
Slik startet det altså. Her kan du lese de aller, aller første innleggene:
https://audoymyr.blogspot.com/2013/10/oktober-hilsen-fra-hania.html
https://audoymyr.blogspot.com/2013/10/22oktober.html
https://audoymyr.blogspot.com/2013/10/nabolaget-vart_23.html
Lite visste jeg hvordan dette skulle forandre hverdagen min og livet mitt. Riktignok har jeg aldri hatt noe A4 liv med faste rutiner og fast jobb, livet mitt har vært en berg og dalbane og stadige forandringer. På dette tidspunktet var en del av mitt liv avsluttet, den som hjemmeværende med barn. Den rollen hadde jeg hatt i over 30 år. Minstemann hadde flyttet til Norge, den mellomste Michelle, bodde i Aten og jeg hadde min eldste og ett barnebarn i Norge. Jeg var frivillig aktivist i den lokale Amnesty - gruppa, og med i styret i Amnesty Hellas,og  jeg reiste til Aten en gang i måneden på styremøter og bodde hos Michelle. Jeg hadde dessuten akkurat starte opp med å undervise folk i Hellas i norsk, et par timer i uka. Dette var helt nytt for meg, det å undervise mener jeg.
Aud på tur,
Etter at jeg startet med bloggen, begynte jeg å ta bilder på alle turer jeg tok, begynte å skrive om tradisjoner og skikker i Hellas og på Kreta og beskrive nabolaget mitt. Vi hadde jo bare bodd der i 1 1/2 år da. Livet var nytt og annerledes, og det skulle forandre seg enda mer da jeg starte bloggen!
Fra første stund fikk jeg positive svar og responser på innleggene mine. Veldig gøy!
kirken i nabolaget,
Etterhvert kom byvandringene i gang, etter ønske fra en bloggleser. Dette ble en ny milepæl i livet mitt, og et helt ny og spennende kapittel startet. 10. mai 2014 starte jeg opp, med blogglesere og et par elever! Så gøy, folk hadde lest bloggen og meldt seg på til meg privat på Facebook! Slik startet det hele!
6 år siden første byvandringen!
https://audoymyr.blogspot.com/2014/05/frste-byvandring.html
Guri, Morten og Hilde som ble med da, er fortsatt venner av oss og alt startet da for 6 år siden.
Så forandret jo bloggen seg da, siden hverdagen min forandret seg. Etterhvert begynte jeg med flere turer i samarbeid med GS Tours, et helt nytt kapittel det også. Nye turer, nye innlegg og nye venner. Da byvandringene ble lagt ned sist sommer, var vi mange som var lei oss, men sånn ble det. Jeg savner vandringene virkelig, savner å treffe blogglesere i virkeligheten, fortelle historie og spise etterpå. Takk til alle som ble med!
Halepa og Douliana-turene de siste årene ble jo en utvidelse, veldig artig!
Douliana-tur med blide nordmenn,

med Heidi og Roar i Halepa,

I 2018 overrasket jeg meg selv og alle andre med å kjøpe dette huset. Jeg overtok det i september 2018 og har elsket hver time her etter det. Jeg brukte deler av arven etter far. For aller første gang i mitt liv kjøpte jeg et hus, og bare til meg selv! Ingen visste om det og min mann synes det er helt topp at jeg har dette stedet.
Uglehuset i Maleme,
Her tar jeg på joggeskoene og går rett ut i naturen, og skriver innlegg herfra. Alltid noe nytt å skrive om. Dessuten kommer blogglesere hit ut og går på tur med meg, og da blir det også innlegg.
januartur i Maleme,

Jeg hadde aldri kunnet forestille meg hvor mye livet mitt skulle forandre seg siden jeg startet bloggen. Kunne aldri drømt om at hverdagen skulle forandre seg hele tiden slik den har gjort, eller hvordan hverdagsliv på Kreta skulle være i mars og april 2020!
Nå vet vi ikke hvordan dette utvikler seg, hvordan denne våren og sommeren blir. Vi må ha is i magen, vente og håpe. Vaske hender, holde avstand og håpe.....
Bloggen slutter jeg ikke med, den elsker jeg. Og jeg er så takknemlig for alle dere som leser den og gir positive tilbakemeldinger hele tiden. TUSEN TAKK!!!!!
Hvem vet, kanskje noe helt nytt dukker opp? Jeg er åpen for alt og glad for at så mange har glede av mine skriverier. Husk jeg skriver bare for gøy, men det er veldig hyggelig å være til nytte. Jeg har jo spesielt merket der nå, at dere trenger mine innlegg om hverdagen her og bilder fra Kreta.
I dag sitter jeg her alene, ja, ingen kommer, ingen turer og det blir ingen reiser på meg i vår eller sommer. Den som lever får se. det blir spennende tider utover og jeg er her og lover å fortelle dere nyhetene herfra enten de er gode eller dårlige. Noen blomster til alle mine trofaste lesere, gamle og nye:
ville gladioler,

en rose fra hagen,
Det viktigste nå er helsa. Alt annet kommer i andre rekke.
Noen bilder fra dagens tur helt til slutt:
frodig vår nå,

Maleme sett fra høyden bak i dag.

Kommentarer

  1. Takk igjen for bloggen og for alt du deler med oss her i Norge. Leser og lengter mens snøen laver ned utenfor stuevinduet mitt. Ja riktig, laver ned i dag etter første uka i mai er tilbakelagt. Jeg som er så heldig at jeg både har vært med på byvandringen din og på andre turer i lag med deg har opplevd det som du beskriver i forhold til små koselige spisesteder med nydelig lokal mat. Det er det som er så fint med det å bare bo på hotell uten mat inkludert. Man kan spise på så mange fine og koselige spisesteder hvor man ellers ikke hadde besøkt. I år skulle vi reise 4 juli. Håper enda på at det blir tur, i dag sier myndighetene her at Hellas skal åpne opp 1 juli. Det er likevel ikke sikkert at det gjelder for oss. Vi får bare vente og se. Blir vel helst til at turen i år blir avlyst tror jeg. Men som du sier vi kan ikke planlegge for det er så mye som skjer utenfor vår kontroll. Det som betyr noe er jo å holde seg frisk og ikke utsette seg selv og andre for smitte. Har vi levedager kommer det vel en mulighet til neste år. Og været kan vi uansett ikke gjøre noe med. Ha en fortsatt fin dag.

    SvarSlett
  2. Så bra å les det du skriv, kosa oss med det. Vi har vært i Agia Marina/Platanias hvert år siden 2010, dette blir første året uten, men vi følger med på bloggen din og forskjellige webcamera, særlig fra Mitsos.

    SvarSlett
  3. Takk for en fin og tankevekkende takst. Lykke til videre.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene i mars

Småprat

Spilia

Nyheter

Hjemme igjen.

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.