Noen tanker om vaner



En god vane 
Jeg har tenkt litt på dette med vaner i det siste. Forundrer meg over at jeg alltid går en vei til byen, og en annen vei tilbake. la meg forklare: Jeg går oppover ved Agora, krysser over veien og følger fortauet oppover langs selve markedhallen. Når jeg går hjem, går jeg lenger til høyre, og går over veien og ned langs skolen. ALLTID!! Hvorfor? Aner ikke. Det er ingen logikk i dette mønsteret. Men så jobber jeg med meg selv og prøver å bryte det, funker dårlig.
jeg oppover langs Agora,

og nedover til høyre

og forbi skolen,
En annen rute jeg ofte går, gjør jeg nøyaktig det samme, tar til høyre på vei opp, og til venstre på vei ned. Jeg prøver å finne en logikk i dette, men den finnes ikke. Ja, jeg har fundert over dette i det siste. Det er vel det at når en går samme rute hver dag, slipper en å lure på hvilken vei en skal gå i dag. En følger bare bena på en måte, men hvorfor går jeg en annen rute tilbake?
Når jeg tenker etter, og det gjør jeg, gjorde jeg det samme på barndommens Røa, helt til vi solgte leiligheten, en rute fra Ekraveien og opp til Røa sentrum, og en annen rute tilbake, alltid den samme!
Hmmm...
Jeg leser alltid avisen eller et ukeblad fra siste side og arbeider meg framover. Hvorfor? Aner ikke. Min tante Gerd fortalte meg at hun også alltid gjorde det samme. Arvelig? He,he!
Jeg leser det samme ukebladet siden jeg var barn, og løser alltid temakryssordet, ikke de andre, prøver ikke en gang.
Men jeg er ikke noe typisk rutinemenneske ellers. Jeg har aldri levd et liv med samme rutiner hver dag. Har levd under forskjellige omstendigheter, på forskjellige steder og hatt en mann som jobbet skift. Vi kunne ikke ha noe fast program i alle de årene, men vaner hadde vi. Det er bra å holde på vaner, de gjør livet lettere å leve, vi gjør ting nesten automatisk i lik rekkefølge hver dag. I dag jobber jeg helt forskjellige tider og dager, kanskje en time klokken 11, neste dag klokken 16. Om sommeren er det jo ganske mye å gjøre og det blir det ikke rutine av. Jeg liker det, er ikke glad i rutiner, men faste vaner har jeg.
Når jeg våkner om morgenen, vet jeg godt at det første jeg må gjøre er å ta en pille, for den skal tas 20 minutter før måltidet. Men før jeg får tenkt meg om, har jeg automatisk fylt vannkokeren og satt den på, for TE MÅ JEG HA!!! Gamle vaner, osv. Vannet koker, men jeg må jo vente med å spise brødskiven min. Ja, jeg er typisk norsk fra 50 tallet, og spiser brødskive med ost og syltetøy hver morgen, selv om bakeren har en masse gode saker til salgs.
Etterpå setter jeg meg i godstolen min, med teen og brødskivene, og leser. Når jeg har undervisning om morgenen, og må rekke en tur med hunden først, leser jeg nesten alltid litt for lenge, enda jeg VET at da blir det stress og for kort tur. Snakker med meg selv, sier: Nå må du slutte å lese!
Noen vaner er gode, andre er uvaner, rett og slett.
De dårlige vanene må vi noen ganger slutte med, det ekstra vinglasset om kvelden, for mye kaffe, røyk, snus osv. Vanskelig, men noen ganger bare MÅ vi av helsemessige årsaker. Det gir jo mestringsfølelse å klare å kutte en dårlig vane. Jorgos har alltid drukket kaffe ute, aldri hjemme. Han har røkt helt siden han var ung, men nå har han klart etter mange års kamp å kutte veldig ned på røyk og kaffe! Supert, han er mye blidere og gladere.
Her er huset har vi vanedyr, Jorgos, katter og hund inntar sofaen hver dag i tretiden. Kattene venter på ham, og det er kamp om plassene, siden Boboka, hunnkatten vår mener at hun har førsteretten! Jack ligger ved bena hans og William venter på tur!












Klokka tre vet de at det er tid for mat, og begynner å mjaue noe voldsomt. Ok,ok, da må de mates så fort som mulig! Er vi ikke hjemme da, venter de til vi kommer, men da setter de i gang med høylytt klagesang!
William vet hvor maten er,

kom igjen, vi er sultne!

endelig,






































Vi mennesker setter oss ofte på samme stol, drikker av samme kopp og setter oss på samme sted i sofaen. Alle familier har sine vaner. Gode vaner lærer vi barna fra de er små, pusse tenner, vaske hendene, lese bok hver kveld, bake med mor, dra på tur, osv. Sånne vaner setter seg fast og vi fortsetter uten å tenke over det. Dårlige vaner tar vi også med oss hjemmefra, feil kosthold, for mye skjermtid, osv.
Jeg og mine barnebarn har laget nye vaner sammen, på Kreta bader vi og spiser is hver dag, og baker så ofte vi kan. Vi synger alltid, og i Norge mener Daniel på sju, at vi må bake kake hver gang vi er sammen! Koselig da, fine vaner. Ved siden av lesing og nattasang hver kveld.
vi baker marengs,


og pepperkaker,





















Nye vaner kan være en stor hjelp, vi begynner å mosjonere, eller å løse Sudoko. Jeg startet opp med vintersvømming etter en stor operasjon og det er den beste vanen jeg har for tiden. Er det sol og lite bølger, bare MÅ jeg ned og bade! Men jeg styrer det helt selv, skaper vaner og nyter det.
deilig med et bad i trappen,
























Klokka tolv skrur jeg av lyset på rommet mitt, av og til litt før og noen ganger litt senere, men det er en god vane. Jorgos som har jobbet nattevakter hele sitt lange arbeidsliv, har dårlige sovevaner  dessverre.
Hver vinter når det snør i høyden, har folk i byen her en vane i helgene, de kjører opp i snøen , som man sier. Lager en snømann, kaster snø på hverandre, og plasserer litt snø på bilen. Hyggelig vane, som vi også følger, og selv sagt taverna!!
Uansett, jeg kommer til å fortsette å gå de samme rutene, selv om jeg ikke vet hvorfor egentlig.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Nyheter

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.