Plakias og Frangokastello

I Plakias
På torsdag var det siste tur med denne første Dag Aasbø-gruppen , eller riktignok med pensjonistgruppen fra Norcontrol Horten. Det var en tur utenom programmet, så bare 12 var med på ekstraturen.
Vi startet ut fra Agia Marina tidlig på morgenen som vanlig fra hotellet deres Atrion Resort Hotel.
Første stopp var Armeni sør for Rethimno, hvor vi besøkte de sen-minoiske gravplassene utenfor landsbyen. Vi hadde jo vært både på Knossos og det arkeologiske museet tidligere i uken, og sett de minoiske utgravningene i Hania, så dette ble siste minoiske opplevelsen på denne turen deres. Her kan man se gravplassene, uten alt det flotte de fant der, mot å betale 2 euro i inngangspenger. Stedet ligger før Armeni på vei mot Agia Galini, Plakias.
ved billettkontoret,

utforskning av en grav,

innvendig,

det var mange graver på dette området,

hele gruppen,

klar for avgang med minibussen,

Turen gikk gjennom den flotte Kourtaliotiko ravinen.

Så kjørte vi ned til kysten ved det Libiske hav til Plakias hvor hadde en lang stopp. Min familie har alltid dratt til Plakias på dagsturer og vi har overnattet på stranda på 90-tallet. Jorgos og jeg liker også stranda etter Plakias, Souda. Der koser vi oss. Vi velger vanligvis å kjøre samme vei hjem, det går jo mye fortere.

Plakias

stranda i Plakias,
forfriskning etter badet,
noen koser seg,
Noen badet og fikk seg en forfriskning på kafe, andre tok bare forfriskning, og noen tuslet også litt rundt og så seg om. Det var en strålende dag, med stille vann helt supert for et bad. Litt rullesteiner på stranda, men man kommer seg uti.
Så gikk vi alle bort til tavernaen Paligremnos helt i enden av stranda, hvor vi spiste nydelig lunsj.

druer og fiken til salgs langs veien,

flotte strandliljer langs hele stranda,

hyggelig lunsj,

Dette er en oase vekk fra bilveien, men med stranda rett ned, og de har også rom i annen etasje.
Etter dette lange og avslappende stoppet i Plakias, kjørte vi videre langs kysten mot Sfakia. Her er veien smal og svingete, og går gjennom landbyer underveis.
Utsikten er fantastisk hele veien og dette området er vakkert og mektig med fjellsidene på den ene siden, og havet på den andre siden. Litt av en utfordring å kjøre der, men vår sjåfør var erfaren og det gikk veldig bra.
Nede ved sjøen, stoppet vi ved Frangokastello, som er et fort fra Venetiansk tid, bygget på 1600-tallet. Det er åpent for besøkende, men de pusser opp for tiden, så opplevelsen er kanskje en annen enn ellers.

Det ble en is på mange i gruppen på denne fine stranden, før vi satte nesen hjemover over fjellet og ned på Nord-Kysten igjen og hjem til Agia Marina.

De skulle reise hjem neste morgen, så vi tok farvel ved bussen. Jeg hadde en flott uke med dem, og håper og tror at de sitter igjen med mange gode minner fra Kreta og turene våre!

På tirsdag er det ny gruppe med Dag Aasbø, spennende å se hvordan det går!
God helg til alle fra gården min hjemme i Splantzia. I dag slapper jeg bare av og koser meg hjemme.