Irakliotur med pensjonister.

Jeg sitter her med bena høyt , hviler og ser på bilder fra gårsdagens flotte tur til Iraklio. Jeg har fortalt at jeg er fullt opptatt denne uken med en pensjonistgruppe fra Norge. I går var vi i Iraklio og besøkte både Knossos og det arkeologiske museet. De reiser med reisebyrået Dag Aasbø Travel og dette er vårt første samarbeid. Gruppen er fra pensjonistforeningen til Kongsberg Norcontrol avdeling Horten.
Foreningen startet i 2005 og har ca 40 medlemmer. De møtes 6 ganger i året, til informasjon om bedriften, pizzamøter, julebord og rekefest. En gang i året reiser de på tur, og i år valgte de Kreta og Agia Marina.
Med til Iraklio var det bare 21 av de 29 som er med, her ser du gjengen inne på Knossos:
Jeg ble plukket opp fra sentrum av den hyggelig bussjåføren Manolis i 8 tiden, og vi kjørte ut og hentet dem på hotellet. En glad gjeng ventet oss utenfor, og vi kjørte optimistiske avgårde.
Jeg fortalte dem om Kreta og Knossos og minoerne underveis. Turen tok litt over 2 timer.
På grunn av to store cruiseskip som lå i Souda, var det flere busser med cruiseskipturister og høylytte guider inne på Knossos. Jeg guider ikke på arkeologiske områder og fulgte bare med rundt. Gruppen delte seg opp, og hver enkel gjorde som de ønsket.
mange grupper på guidet tur,

kø for å se på tronerommet,

kopier av frescoer,

sten og sement,

reiseleder Håkon forrest,

Det er jo med blandede følelser jeg personlig besøker Knossos, siden jeg ikke er helt enig med Evans oppbygging av stedet slik han trodde det var. Jeg synes sementen skjemmer, men på den andre siden får en jo en følelse av hvordan det kan ha vært en gang for 4000 år siden!

palasset sett fra siden,

en kopi av palasset i eiketre fra museet,
klare for lunsj,

Etter besøket på kong Minoos palass, dro vi til byen for å spise lunsj. Jeg hadde bestilt bord på en restaurant nede i havna og var spent på hvordan gruppen ville like maten og stedet. Jeg foreslo at de skulle bestille mange småretter og smake litt av hvert, og det gjorde vi!
Jeg kan trygt si at de elsket det! Maten var super og stemningen høy.

Koule,
Etterpå fikk vi masse dessert til rakien, både herlige loukoumades med is, halva, frukt og syltede druer, og annet. Stedet heter Λίγο κρασί λίγο θάλασσα, Ligo krasi ligo thalassa, som betyr litt vin litt sjø og ligger rett ved festningen Κουλέ,Koulee, i havna.
Etter det vellykkede måltidet, tuslet vi opp gjennom gågaten mot det arkeologiske museet. På veien gikk vi innom den flotte domkirken Agios Titos.

Det er en fryd å besøke et hvert arkeologisk museum og dette er intet unntak! Det er jo så utrolig hva minoerne kunne, hva de hadde av kunnskap og kunstnere som laget gull og stensmykker, keramikk, våpen, kjøkkenutstyr og fantastiske veggmalerier!

Dessuten er det en fryd å se hvor flott det er satt sammen etter små biter, limt sammen med flid, eller laget hele frescoer etter bare fragmenter som er funnet. All ære til arkeologene og dem som jobber med funnene etterpå!
På hjemturen kan jeg rapportere at de fleste små sov. Man blir jo litt sliten av en sånn dag!
I morgen er det ny tur, rapport følger.