Hjemme igjen.

kos i gården med Boubouka,
I går kveld landet jeg trygt på flyplassen i Hania, med et Norwegian-fly fra Stockholm, vi var 1 og 1/2 time forsinket fra Stockholm.
Jeg valgte denne ruten siden jeg ikke orket tanken på å reise fra Gardermoen klokken 06.45. Tirsdagsflyene direkte går så tidlig, dermed valgte jeg avreise onsdag via Stockholm.
Ved gaten satt norske Marie som jeg har hatt med på mange turer, så da gikk det bra å vente! Hun og mannen Geir har leilighet i Halepa, og hun gledet seg til denne vårturen.
Flyet var forøvrig fullt med både nordmenn og svensker. Turen gikk helt fint og det var deilig å komme hjem igjen til mann og dyr.
Jeg hadde noen deilige dager med barn og barnebarn og traff en del av elevene mine også i Oslo.
Nå er jeg klar for en ny sesong med både byvandringer og Doulianaturer.
Været er deilig nå, rundt 22 grader og nesten vindstille, men det har ikke vært sånn mens jeg har vært borte!
Mange av dere har fått med dere at det kom et voldsomt uvær over Øst-Kreta med store ødeleggelser. Flom, ras og ødelagte veier. Høres det kjent ut? De tre kommunene Sitia, Ierapetra og Festos er regnet som kriserammede, og får dermed økonomisk støtte til gjenoppbygging av veinettet og ødelagte boliger. Hele Lassithiplatået lå jo inder vann, og i Sitia ble mange hus stående under vann og fikk store skader. Det er helt utrolig hvor dårlig 2019 har startet for øya vår!
fra Sitia under flommen,

ødelagt vei ved Makrigialo,

tre kommuner ble regnet som kriserammede i dag,













































Her begynner oppbyggingen av veier og nye broer å komme i gang, men det må jo gjøres godt forarbeid, og frigjøres penger til dette for hvert enkelt prosjekt. Ny bro i Platanias er på gang og midlertidig militærbro ved Alikianos settes opp.
arbeid i gang for å bygge ny bro,


















De lokale bygget opp igjen den selvlagde overgangen rett etter at den første ble skyllet vekk!

Alikianos,













Ellers er tallene og utsiktene for turismen i 2019 gode. I 2018 gikk inntekten av turismen opp 9.7 % på landsbasis, og på Kreta var inntekten på over 3 billioner euro. Noe av dette faller jo staten til gode, så det er veldig positivt.
I en gresk turistkåring, fikk Kreta 1. premie for 2018!
















Gresk og katolsk/protestantisk påske faller ikke sammen i år. Her er påsken en uke etter, så påskesøndag er Palmesøndag her. Er du så heldig at du er her i gresk påske, har du mye å glede deg til.
På søndag skal det være frivillig treplanting i Kissamos, på Gramvousa ved Kalivianos, der veien til Balos starter.











Siste nytt på dyrefronten er at kommunen og dyreverns gruppe har blitt enige om nytt program for å sterilisere/kastrere hunder og katter.










Jeg hadde ikke overskudd til et bad i dag, men jeg gleder meg, og jeg tipper det er litt varmere enn før jeg dro.
Husk at neste søndag er det Maraton her i byen!
I morgen har jeg en byvandring, så det blir nok noen bilder av byen i neste innlegg.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Nyheter

Aprilsøndag i havna

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Det greske alfabetet.