Byvandringer


Denne uken hadde jeg den glede å ha byvandringer både tirsdag og onsdag. På tirsdag hadde jeg med meg Janice fra New Zealand. Egentlig skulle hennes venninne også vært med, men hun hadde tannverk.
De var på den klassiske Europa-turen med noen dager her, og noen dager der. Hania var bare et kort opphold på veien. Siden de bodde midt i sentrum, startet vi med å gå gjennom byparken, Kipos og her holdt påfuglene på med et show, både den hvite hannen og den grønn/blå, gjorde seg til for damene!!
Janice fikk den runden hun ønsket, og hun var lykkelig over å rusle rundt i en så gammel by. Hun var meget fascinert av historien til byen, og drømmer om å bosette seg her, sa hun.
fra Domkirken,

tyrkisk hamam ved Domkirken,


Janice utenfor synagogen
På onsdag var jeg så heldig å få guide en gruppe med to norske familier med tre unge. Det ble en helt forskjellig tur fra dagen før, og veldig artig. De hadde til og med kjørt helt fra Panormo hvor de har hus, og settes det pris på.
Mamma Marianne, Sigurd 17 år, Oda, 13 år og Jo Stian.  Olav 13, Gunn Marit og Ivar.
Når jeg har med meg historieinteresserte barn og unge, synes jeg at det er ekstra stas.
unge med på tur,
Vi besøkte både greskortodoks og katolsk kirke, gikk på muren, rundt i den jødiske bydelen, og besøkte de flotte husene i den venetianske havnen, der adelsfamiliene bygget på 1500 tallet.
på muren,

i det jødiske kvarteret,

her bodde adelen,

fin kveld i havnen,
Nede i havnen begynner det å bli liv og røre og spesielt nå i påskeferien er det merkbart.
Her er det jo ikke påske før fra søndag av, og skolebarna har påskeferie fra i dag, så det blir en lang påskeferie tid kan man si.
Det var en stille og fin kveld og vi var i alle deler av Gamlebyen.
i klosterruinene på Kastelli-høyden.

Husk at jeg går disse turene hver onsdag, bortsett fra den 26.juni og 3. juli.
Her er Facebook arrangementet mitt: https://www.facebook.com/events/264762627806637/


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Nyheter

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.