Stille dag i byen.

Det voldsomme regnet og stormen har gitt seg for denne gangen, men snøen ligger i høyden enda. Brannvesenet reddet ut 3 syke fra Lassithiplatået, og mine naboer snødde inne på Omalos og kom først ned igjen i dag.
redding av syke fra Lassithi,
De måtte overnatte på hotellet, og de ble veldig overrasket over at det skiftet så brått der oppe. De har en liten leiebil og var sjanseløse på veiene der oppe. Men de hadde tid til å bli der oppe, og i dag hvor vi betaler med kort går det jo greit. På Omalos har de strømaggregat og eget kjøtt i frysenen og vin i massevis. Brød baker de selv og de er alltid forberedt på snø og kulde.
Det samme gjelder jo for området rundt, og i høyden oppe rundt Askifou.
Jeg tok disse bildene fra morgenturen min i Koum Kapi, det blåste enda og fjellene lå pakket inn i grå bomull, men snøen kunne skimtes helt nederst.
ikke så fristende i badetrappen,



ved den Østre Vollgraven
Det ble strålende vær, og jeg hadde litt tid i 16 tiden, så jeg tok med super-Jack på tur i solen. Ektor har revmatisme og har store smerter i bena om dagen med alt vannet i gatene, så han ble igjen hjemme.
Jeg tok han med meg opp på utkikkspunktet på muren over havna og den jødiske bydelen og her kan du nyte bildene av byen, havna og fjellene i går. Det er kaldt utenfor solen men det var deilig der oppe i høyden og vinden hadde løyet.


deler av muren blir ryddet om dagen,


Super-Jack



Domkirken,

Nede i Vestre Vollgrav driver de med flombeskyttende arbeider de jobber på spreng, så for vi håpe det hjelper senere i vinter.
Nede ved sjøen ved Talosplassen blåste det enda og det var en del folk ute å gikk både med og uten hunder som jeg.

Du kjenner kanskje til denne flotte fontenen med den utstrakte hånden fra et synkende menneske.
Dette er en fontene som ble satt opp som minnesmerke over de døde ved en grusom fergeulykke 8. desember 1966. Båten heter Heraklion og dessverre var det 224 som druknet, men 47 overlevde. Etter denne  ulykken ble det innført forbud ved mer enn 8 bofor.

sørgende slektninger ved havna i Souda,
I havna var det ett flott syn med de kritthvite fjelltoppene bak de fargerike husene.



Jeg gikk en tur på teater og så en morsom forestilling, men det var iskaldt i det gamle teateret, kaldt  var det ute også .
Vi fulgte med på tv og resultatet på avstemningen i parlamentet kom sent på kvelden. Regjeringen blir sittende, de fikk nok positive stemmer, men det blir en avstemning om Makedoniasaken og sannsynligvis nyvalg i mai.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Nyheter

Aprilsøndag i havna

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Det greske alfabetet.