Tur til Den botaniske hagen.

I dag hadde jeg med meg 11 engelskmenn fra hotell Kydonia Suites i Daratso. Lisa på hotellet samarbeider med reisegrupper i England og arrangerer diverse temauker på hotellet. Hun samarbeider med GS og så ble jeg spurt om å stille opp på denne turen til Den botaniske hagen.
Jeg guidet dem også i april. les gjerne her:audoymyr.blogspot.com/2018/04/guidet-tur-i-byen.html
Vi kjørte avgårde i buss fra hotellet deres i morges, med sjåfør Sifis. Han strevde med å få kjørt bussen igjennom trange Daratso, men det gikk hver gang.
Det var klar himmel og deilig temperatur, og de var selvsagt opptatt av at det ikke skulle regne igjen i dag. Heldigvis falt det bare noe dråper. Hagen ligger på veien mot Omalos, og det går buss dit fra Hania. Man kan også leie bil og kjøre dit, eller bli med på en gruppetur. Vel verdt besøket.
Først fikk vi en introduksjon til parken og en hvordan de lager briam med de grønnsakene de har får hånden! Damene var sjokkerte over all oljen kokken helte over maten, de trodde den skulle spises rå. Da de fikk retten etterpå,stekt i ovnen de to timene vi gikk parken rundt, ble de veldig overrasket over hvor godt det var!
Parken ble laget etter en stor brann i 2003, da hele området, som var fullt av eldgamle oliventrær, brant ned. De plantet trær, blomster og planter fra hele verden. På grunn av det unike økosystemet i dalen, kan det gro planter fra hele verden, og mange tropiske frukter kan dyrkes på Kreta, uten drivhus.
Jeg pleier å si at en av de fruktene som enda ikke dyrkes på Kreta er ananas, og vi fikk svar på dette. Det er ikke tropisk nok for å dyrke ananas!!

spennende dekor med gamle hageredskaper,
Denne parken er en glede å besøke, og er verdt turen, både for barn og voksne. Prisen er 6 euro for de voksne over 16 år, og 4 euro for barn fra 6- 16. og barn under 6 gratis.
Vi brukte 2 timer på runden, og da tok vi det med ro. Det er mange fine steder å sitte underveis, med benker.

en liten dam er skap i parken,

morsom svane,

Nydelig å stille, bortsett fra eselet og gjessene som lager litt lyd! Vakre påfugler og kalkuner, Kri-Kri geiter og dådyr.
påfugler,

eselet,

vise ord,

Vi spiste nydelig biologisk mat på den fine tavernaen, med den flotte utsikten.

Etterpå stoppet vi ved kafeen Enasma ved den lille sjøen Agia. Noen gikk en tur, og noen drakk kaffe.

Heldigvis var været flott. Syklonen har ødelagt mye over hele Hellas, og vi priser oss lykkelige for at Kreta slapp unna denne gangen.