To fine turer

Ved Embrosneros flotte amfiteater,
Jeg har hatt to turer på to dager, og føler meg så heldig!
På mandag hadde jeg en super tur fra Douliana til Almirida med familie. Min kusine Bente, hennes mann Morten og min fetteres kone Lisbeth, var med å gå. Vi hentet dem i Kefalas hvor de her hus, og kjørte ned til Douliana. På denne mandagen hadde reiseselskapet også en tur med 10 påmeldte, en 7 Villages som den heter. Vi hadde en fin tur og koste oss, på tross av at det ble varmt på slutten av turen. Et bad i Almirida og noe kaldt å drikke hjalp. Selv om de har egne hus i området, satte de pris på å bli kjørt rundt og å lære nye ting, og se nye steder.
Bente, Lisbeth og Morten i Douliana,

koselig landsby,

ved hulekirken,

på stien,

nærmer oss Almirida,

deilig med et bad,
Vi ble hentet igjen i Almirida  og kjørte til Ksirosterni hvor de andre hadde vært på rakidestilleri.
hele gruppen i to biler, kjørte så til Embrosneros hvor vi besøkte det flotte uteteateret Mikis Theodorakis, et bakeri og ostefabrikk.

GS Tours biler,

hele gruppen følger med på guidingen til Dimitris,

i landsbyen,

ostesmaking,
Lunsjen hos Maria på torget i Fres, var like god som vanlig. Hun lager kjempegod mat, og det så koselig og stille der.
super mat og høy stemning,
På denne mandagen var det med en familie fra USA, hvor mor/bestemor hadde greske røtter, en annen gresk/amerikaner, og et par fra Chile på bryllupsreise, hvor han var engelsk! Internasjonalt selskap kan man trygt si.
I går var jeg igjen guide på en Imbros-tur. Vi hadde med en amerikansk familie på fire. Sønnen Charlie på 11, var ikke noe glad for å være med. Han liker ikke å gå på tur, men jeg lovet ham at han ville like det, og det gjorde han. Imbros er en super tur for barn, spennende natur og ikke for lang. Han tødde opp mens vi gikk, og pratet i vei.
hele familien bygger en liten varde,

ferdig resultat nederst i bildet,

Emelie ved det smaleste punktet 1.60,

Jeg la merke til han som laster folk opp på lasteplanet på pickupen sin, og kjører dem opp til starten av ravinen, og kaller det taxi, uhørt!! Ikke prøv dette, vanlige taxier har de lenger nede i landsbyen Komitiades. Eller ring etter en fra en taverna.
ulovelig og ikke behagelig transport!

ny last på vei oppover noen timer etterpå.

Vi dro til den lille "private" stranda Lakki, og fikk et velfortjent bad i det Libyske hav, før vi spiste deilige lokale retter på tavernaen Galini. Anbefales, ligger etter Frankokastello, lenger øst.
liten stille strand,

taverna med hjemmelaget mat,

og søte Irma,
Disse Imbros-turene kan man booke igjennom GS Tours, akkurat som alle de andre fine turene de har. De trenger 4-5 påmeldte og hvis man ikke vil ha guide med, blir det 10 euro billigere pr.person.
Påmelding kan gjøres her:
https://fabulouscrete.com/tour/natural-tour-imbros-gorge/ Ikke bry dere om at det står stor gruppe.
I kveld har jeg byvandring, har noen påmeldte.
Hvis noen vil være med på Douliana tur, eller byvandring neste uke, så gi beskjed!!
Ps. Jeg reiser til Norge fra 23.07- 11.08.