Sommer i Splantzia

Det er deilig med en uteplass,
Det er sommer, med høye temperaturer om dagen. Hjemme hos oss tar vi det veldig med ro. Tonia er hjemme, Dexter er her på ferie, og de tar jo litt plass begge to.
Dexter småslåss med Ektoras, som er 10 år, terrier og alltid har syntes at han er masete og irriterende. Dexter kommer jo alltid på ferie sammen med Tonia fra Norge der de bor, og blir noen uker. Katten William, holder seg alltid unna de første dagene, men så kommer han og skal gni seg inntil Dexter. Da står han der litt stiv og småredd, men det går greit.
Ektor med selskap av William og Dexter,

william gnir seg inntil Dexter


Dexter ble sterilisert på tirsdag. Da han kom hjem, tenkte Tonia at det var best å la han være i fred på rommet hennes oppe i 2. etasje. Men de andre hundene ville også være med, og Ektor la seg ved siden av ham for å hjelpe og trøste. Jack lå ute i gangen til Dexter kom ned og var helt seg selv igjen på kvelden.
Tonia med Dexter og Ektor,

Jack venter i gangen,
Vi går på turer i nabolaget, og savner lille Sebastian som var med og gikk med Ektor.
på tur i nabolaget,

gata vår,
vi savner Sebastian,

Vi sender en videohilsen til mamma Michelle som er igjen i Norge og savner hunden sin:

























Som du forstår blir alle påvirket av besøket. Tøffe og lekne Jack synes det er fint med besøk, og snille gode Boubouka er helt upåvirket. Jeg liker jo best å sitte ute i gården jeg. I alle år har jeg bare leid der jeg har hatt en uteplass, bor man i Hellas må man kunne sitte ute tenker jeg. Vi bruker gården hele tiden, og har mye besøk av venner som er på ferie her, familie og gode naboer.



og nabobesøk om kveldene,
Både Jorgos og Tonia liker å sove lenge, og så er det tennis og fotball på tv om dagen. De ser på begge deler sammen, hvis de er hjemme samtidig. Wimbledon kampene er jo midt på dagen, og da har det vært for varmt for meg å sitte ute. Stuen vår er ganske liten, og det er jo tre hunder og så her for tiden. Far og datter kommer alltid opp i hissige diskusjoner. Sånn har det alltid vært mellom dem. Tonia har veldig kort lunte når det gjelder pappa og storesøster Michelle. I år er det første gang vi har hatt dem her hver for seg, og det hjelper jo på situasjonen.
Men altså når det er tennis kamper sitter de her og krangler. Jorgos roper ut som han alltid gjør når han ser sport på tv: Nei, nei din idiot!! Se på den ballen! Håper han taper, han er så dårlig spiller!
tennis på tv,
Tonia mister besinnelsen og roper at man kan ikke snakke sånn når man der på tennis. Tennis er en annen sport enn fotball!! Og siden han aldri har spilt tennis, skal han ikke snakke sånn!!
Og når de ser på fotball, og han roper ut, sier vi alltid at han må huske at han ikke er på brannstasjonen med de andre brannmennene!! Jeg har i alle fall spilt fotball sier han, å ja, du var keeper i noen kamper for brannmannslaget, det teller ikke! Det gjør det det. Osv, osv. Noen som kjenner seg igjen? Jeg tipper at det ikke bare er hos oss det blir sånn.
Men det går høylytt for seg, og jeg synes egentlig at begge sportene er kjedelige, så jeg prøver å lese eller skrive, men man får jo ikke ørens lyd!!
Da tar jeg boken opp i sengen min, for en siesta i fred og ro. Hundene følger alltid med, men de er stille.
deilig å sove
Sommerferie er topp, men å ha familiemedlemmer for tett innpå hverandre over tid, kan bli slitsomt ja.
Ellers bader jeg jo i trappen, og der er jeg ikke alene om dagen. Mange bruker trappen, og det synes vi er hyggelig vi som bruker den daglig. Av og til kan noen av de eldre faste bli litt småsure når hele trappen er full av klær og sko, og man må rydde seg vei for å dusje eller gå ned trappen. Men det gjør ingenting.
yacht på besøk i Koum Kapi,

de faste badende,


stranda i Koum Kapi,








Ellers er det ting på gang i gata vår. En ny liten gutt er nettopp født, og vi hører han gråter, og det gjør oss glade. Naboene som er her bare i sommerhalvåret, har besøk av barn og barnebarn og det høres. Naboene på den andre siden har også mye besøk, men nå reiser de bort, og skal bytte hus med andre. DEt blir spennende å se. De skal bytte hus med en familie først i Frankrike, og etterpå i Italia. Så da  kommer det familier hit, og skal prøve nabolaget vårt. Katerina flytter og vi gruer oss til det. I forgårs ringte det på døren. Javel, hvem kan det være? Jo, der sto det et ungt par som lurte på om dette var airbnb? Nei, sa jeg. Men det er jo nummer 5? Hva skal jeg si, ja vi bor i nummer 5, men leier ikke ut.
Nede på torget er det folksomt hele døgnet nesten, og vi hører så vidt summingen av stemmer hit opp til oss.
torget i Splantzia i dag,

Fortsett helgen, med tennis, fotball VM eller bare sommerferie.
Selv skal jeg snart ned og bade og i morgen tidlig har jeg en guidet tur. Uansett hvor du er og hva du gjør: God helg!!!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Rapport fra Maleme

Siste dagene i februar.

Småprat

Nyheter

Elefterna- Margarites

Tur rundt Kamisiana

Nyheter

Søndagstur med Platanias kommune.