Sitia april 2018

Nå er jeg hjemme igjen og det er deilig, men trist at turen er over. Jeg trengte å reise bort, hadde ikke påskeferie siden elevene mine her hadde undervisning på norsk langfredag, og de i Norge den  greske påskeuken uken etter.  Det har vært veldig deilig å stresse helt ned og gjense Sitia.
Denne byen ligger aller lengst borte på øst-siden av nordkysten og er en rolig perle. Det ligger en flyplass der, og fra i år kan man fly direkte fra Oslo med Apollo. Dessuten kan du fly dit fra mange byer i Hellas, eller fly til Iraklio og komme deg dit med buss eller bil derfra. Området rundt Sitia, der jeg bodde fra 1983-88, er veldig fint med mange spennende steder å dra til som Zakros med det minoiske palasset der og ravinen fra Zakros til Kato Zakros. Klosteret Toplou, strendene Vai, Hiona og Xerokambos. Turen over til sørkysten med Makrigalos og Ierapetra er også veldig fin.
Min venninne Sidsel, som jeg kjenner fra ungdommen i Oslo, var med denne gangen. Da jeg levde i Sitia på 80 tallet, kom hun tre ganger på besøk. Hvis du søker på Sitia og navnet mitt, finner du mange innlegg om mine første år der. I år er det 35 år siden jeg kom dit!
Vi snakket om å gjenoppleve byen sammen, og planla dette fra i fjor. Bare oss to denne gangen. Det er fremdeles tidlig på sesongen, og lite turister å se.
Vi tok bussen fra Hania til Sitia på mandag 07.30, byttet buss i Iraklio hvor vi hadde en 30 minutters hvilepause før bussen gikk videre.
tidlig morgen 2.påskedag på busstasjonen i Hania
Ankom Sitia 13.30 og var veldig fornøyde med turen over øya. Ingen sak å ta bussen. Fine busser, trygg og behagelig reisemåte. Vi betalte 30 euro pr person fra Hania til Sitia, slett ikke verst hvis man ikke vil leie bil. Å kjøre dit går jo betraktelig fortere så klart.
I Sitia bodde vi i Petras, der jeg både bodde med datteren min for 34 år siden, og i fjor vår da jeg var der med mannen min. Du kan lese om den turen og leiligheten Bay View her:
http://audoymyr.blogspot.gr/2017/05/sitia-del-i.html
Jeg valgte samme sted fordi vi var kjempefornøyde med stedet sist.
utsikten fra Bay View,


Sitia sett fra balkongen på kveldstid,






































Denne gangen skulle vi bare kose oss, slappe av og nyte livet. Vi hadde ikke så store planer, og syntes at vi hadde reist nok, så den turen vi tok, ble til nærmeste landsby med taxi og så gikk vi ned, dessuten stoppet vi en natt i Agios Nikolaos på vei hjem. Mer om  det i neste innlegg
Sitia er stedet for ro og hvile. Ikke de store utestedene, turistbutikker er det dårlig med og spisestedene få men veldig bra. Noen bilder fra byen:
kveld på strandpromenaden,

trygt og fint for barn,

de gamle fine trappene,

katt hos fiskehandleren,

artisjokker, bønner og horta, vårens produkter,

flotte hotell Arhontiko,

trappene ned til havna,


mitt gamle nabolag,

mer fra nabolaget,

med Sidsel på gamle trakter,


blåmalt,





utsikten fra strandpromenaden utover mot Petras, bygningene til venstre i bildet,

den gamle tollstasjonen,

















levende musikk og dans på Meraki,


en karaffel tsikoudia (raki)
Zorbas er blant byens eldste tavernaer med tradisjonsmat,

god mat på fisketavernaen Fengaropsaro,
utrolig god mat på Zorbas,

sjefen på Zorbas sover,

fine meze tavernaer i havna,
kafeen Black Hole på muren,
god kaffe og fine puter,

morsom blomsterpotte,
Nye moderne kafeer for byens ungdom og koselige kakebutikker hvor de eldre spiser kaker og drikker kaffe med venner og barnebarn. Sånn omtrent.
Byen har ikke forandret seg mye siden 80 tallet, og folk tar det med ro. De holder byen sin ren og har sykkelstier, mating for løshunder og en flott strandpromenade for spasering.
 flott gangmolo,
kommunal mating for løshunder,




































De flotte moloene er malt i Hellas himmelblå farge og er veldig forseggjort.


Jeg badet selv sagt hver dag, Sidsel syntes ett bad var nok, og det fristet ikke til gjentagelse.
På stranda var det fastboende som badet og et par turister. Sesongen kommer ikke i gang før i mai, og vi var blant de første turistene.
stille og fint på stranda,
Den greske påskeferien er over i morgen og hverdagen er på vei tilbake.
Jeg anbefaler Sitia, også for småbarnsfamilier, fordi det er så trygt og enkelt der, med bystrand og bilfri strandpromenade med masse unger.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Nyheter

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Imbros ravinen

25. mars Hellas nasjonaldag

Det greske alfabetet.