Byvandring

Roar, Knut, Trond, Arne, Gunvor og Svein Arne ved den bysantinske muren,
En ny onsdag, med ny vandring. Jeg tenkte at det ikke kom til å være noen i dag, men så så jeg at noen hadde vært inne på arrangementet og vist interesse. Jammen var det ikke en vennegjeng på fem menn og en dame!!
En veldig hyggelig gjeng med nordmenn som har hus i Plaka. Knut, som har vært med meg før, fikk de andre med.
Gunvor og jeg gikk byen rundt med fem mannfolk og vi led ingen nød! De viste stor interesse for byen og dens historie og var et spennende selskap rundt i gamlebyen i Hania.
Vi startet ved den bysantinske muren og så gikk vi opp på Kastelli høyden og kikket oss rundt i nabolaget og på utgravningene. Etterpå besøkte vi dominikaner klosterruinene fra 1300 tallet, og var oppe på utsiktspunktet med den flotteste utsikten over havna.
Trond på Kastelli,

i klosterruinene,

disig utsikt,

husene på bymuren,

åpningen til nyfunnet tunnel i muren
En tur gjennom det første skipsverftet Neoria og etterpå bort til Koum Kapi og en stopp i badetrappen!!

badetrappen fikk livlig besøk!!
Vel inne i Splantzia, besøkte vi kirken Agious Anargirous og gikk forbi Agia Ekaterini i mitt nabolag.
Det å gå sånn inne i de smale gatene og nabolagene i Splantzia er hovedideen i år. Jeg legger mer tid der enn tidligere år og håper alle synes at det er spennende og nytt.
fra Agious Anargirous kirken,

Agia Ekaterini,
katt som sover,

katten blir fotografert av alle,
Men en tur på muren på vestsiden må jo til, og en tur i Topanas med Porto Colombo, adelen fra Venezias bydel.
gamle venninner på kveldstur på muren,

i Topanas,

og Porto Colombo,
Det ble en hyggelig avslutning på Bourbous her i Splantzia, og alle nøt maten og atmosfæren der, må oppleves. Selv spiser jeg ikke denne maten fortiden, men holder gjerne folk med selskap.
på vei til Bourbous, sultne og slitne,

god mat og fin stemning i Spalntzia.
Arne skriver blogg selv og den kan du finne her: https://bloggi.no/arnbunblogg
Spennende å se om han nevner byvandringen i bloggen sin!!
Jeg er jo priviligert da, som kan ta folk med på disse turene hver onsdag, og gleder meg til mange hyggelige turer utover!
Takk for følge til dagens gjeng!!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Rapport fra Maleme

Siste dagene i februar.

Småprat

Nyheter

Elefterna- Margarites

Tur rundt Kamisiana

Nyheter

Søndagstur med Platanias kommune.