Vår i nabolaget

Her kommer våren snikende. Det har vært fint vær lenge, og de som valgte Kreta i vinterferien, var heldige med været i år. Kontrastene til resten av Europa har vært ganske store i den siste tiden, men nå kommer våren virkelig for fullt.
Vi har jo hatt varme, med støv og sand fra Sahara, som jo ikke er helt normalen. I går var byen full av sand igjen, og slik så det ut i Koum Kapi da jeg var der og badet.
Sahara sand over Koum Kapi i går,

ingen fjell å se,



















I dag ser det sånn ut:
så klarnet det opp igjen,

og vinden snudde,

sitter og ser utover,

andre er på kafe,
Vinden har snudd, og kommer fra vest i dag, og luften har klarnet opp.
To Stahi åpner opp igjen etter vinteren,

oliven i en potte,
Det dufter fra sjasminen i gården min, som er en vintersjasmin, og blomstrer fra februar og ut mars. Jeg har noen andre duftene planter også.
dessverre kjenner du ikke duften,



duftene vinterblomster,
I nabolaget vårt er gatene fulle av sitrustrær, og de gir jo frukt to ganger i året, og nå blomstrer de igjen, men en deilig duft fra disse blomstene. Det dufter overalt og det blomstrer i alle krukker og bed.
kamelia i blomst,

sitrusblomstring med vellukt i gata,
Vi har et  plommetre nederst i hagen, som er veldig gammelt, fra tante Dimitras tid, og nå står det i blomst. Jeg håper på massevis av deilige plommer i år. Jeg lager mitt eget syltetøy, 100% økologisk !!
plommeblomster,


Ellers er det stille i Splantzia om dagen, bortsett fra at kirkeklokkene slår nesten hver morgen og kveld nå i disse fastetider! Det er jo 1 måned til gresk påske, og det er full rulle i kirken. Nokså irriterende når de ringer som besatte klokka 7 hver morgen!
Jorgos klager, når skriver jeg snart om det i avisen sier han.
I bakgata vår holder de enda på med det lille huset som nok blir AirBnb, når det bare blir ferdig, så helt stille er det altså ikke! Vi begynner å bli passe lei av alle oppussingsprosjektene i dette nabolaget, som ikke fører naboer til nabolaget, bare støv og støy, hvis du skjønner hva jeg mener.

en av de mange kattene som bor i gata vår,
I løpet av en måned åpner også de to kafeene nede på torget her, til gresk påske, og platantreet får blader igjen.
foreløpig er treet bladløst,


fra nabolaget,
Varme hilsener fra nabolaget mitt til alle deler av verden!
vi spiser ute og katten vår får litt fisk,

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Rapport fra Maleme

Siste dagene i februar.

Småprat

Nyheter

Elefterna- Margarites

Tur rundt Kamisiana

Nyheter

Søndagstur med Platanias kommune.