25. mars Hellas nasjonaldag

Dette året falt nasjonaldagen både på en søndag, og på dagen da sommertiden sluttet. Dessuten er det jo Palmesøndag i det meste av Europa, her er den neste søndag. Vi skrudde som alle andre europeere klokken fram en time nettopp i natt. Paraden er over for denne gang, og jeg har lånt bilder fra den lokale nettavisen Flash News.
en lokal dansegruppe,
I Hellas er det mange merkedager for historiske hendelser, en av dem er den 25. mars. Da feires det at man startet opprøret mot tyrkernes herredømme i 1821. Dagen er også en religiøs dag, man feirer Marias bebudelsesdag og den heter Evangelismos. Kirken i bydelen Halepa, som heter  Evangelistra spesiell gudstjeneste den 25.mars. I år hadde jo alle kirker gudstjeneste, siden det er søndag. Presten vår gikk nettopp hjem.

I mine år på Kreta har jeg stått ved utallige parader og sett barna mine marsjere forbi med skolen, speidergruppa, dansegruppe og Jorgos være med på kransenedleggelse som brannmann i fin paradeuniform. Fra Stine var med i speideren i Sitia som seksåring  alle hennes skoleår også de to andre, nå holder jeg meg hjemme!!!
De første årene på barneskolen er det superspennende å gå i paraden og bare de beste elevene får bære flagget. På videregående er det en kamp å få med nok elever, og vanskelig å finne noen som gidder å bære det tunge flagget.
videregående skole,
















Dansegrupper, frivillige foreninger som Røde Kors, speidere, brannvesenet og militæret er med. I Thessaloniki er det bare militærparade og skolene går dagen før. Det med det militæret i paraden er ikke så ille som nordmenn tror, et folk med mye krig og uroligheter føler seg trygge når de ser det at de har en aktiv styrke. Jeg sier ikke at JEG liker det, men jeg er ikke gresk! I år fløy det et jagerfly over byen, jeg hørte det sammen med paraden fra gården min.
militære først,


barneskole,

ungdomsskole,

spesialskole,

dansegruppe,

musikkkorps,
speidern,

Røde Kors sykepleiere,

Røde Kors redningtjeneste,

Man har et platå for politikere hvor de står og følger paraden, dette er mye kritisert og folk vil helst slippe å se dem som har fått dem ut i uføre!!!
skoleelever går forbi politikerne,
Etter at paraden er over, går man på kafeer eller tavernaer gjerne nede i havna. Min venninne Katerina jobber på et souvlaki sted, akkurat der paraden slutter. Hun var innom og fortalte om folkehavet da paraden sluttet. "Alle" skulle tydeligvis ha en souvlaki før de gikk videre. Egentlig skal man jo ikke spise kjøtt, siden vi er i fasten enda, men de fleste bryr seg ikke om det lenger, særlig ikke skolebarn med litt lommepenger! En festdag, en fridag og familiedag.

Hva spiser grekerne 25.mars? Jo da spiser de norsk eller islands klippfisk!!! Μπακαλιάρος Bakaliaros skal spises og forberedes etter alle kunstens regler. Man er i fasten ( Sarakosti) og skal ikke spise kjøtt. Klippfisk har vært solgt og spist i Hellas siden 15 hundre tallet!!
Var et billig og lett tilgjengelig måltid for alle som ikke hadde tilgang på fersk fisk. Den skal serveres med en hvitløkssaus, skordalia, σκορδαλιά.

Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.

Kathara Deftera i Nea Hora