På tur til Nea Hora

Nea Hora i januar,
I dag den 6. januar, er det helligdag i Hellas. Jeg skrev om det i siste innlegg, og skriver om det hvert år på denne dagen. Søk på Ta Fota og mitt navn, så finner du flere innlegg.  Τα Φώτα Ta Fota eller Θεοφάνεια, Theofania som den også kalles, feires Jesu Dåp i Jordanelva av døperen Johannes. Da viste  den tredje og siste i den hellige treenighet seg, altså Jesus ifølge den gresk ortodokse kirken. "Halve byen" var i havna, og byen er full av spaserende familier og venner. nede i Koum Kapi hvor jeg nettopp badet, var det mye folk. Her er bilder fra den lokale nettavisen Flash News fra dagens velsignelse av vannet og korskasting av biskopen. Mye folk og båter, flott vær og mange som hoppet uti etter korset.


like før korset kastes,

tøffingene hopper uti for å få tak i korset og få biskopens velsignelse,



















Jeg vet at mange av dere elsker Nea Hora, bydelen med bystranda, som ligger rett utenfor bymuren i Hania. Nea Hora betyr nye byen, og var den første bydelen som ble bygget utenfor muren fra 1880 tallet. Mange kaller den Nea Chora, som man også skriver Chania, fordi den greske bokstaven Χ uttales stemt h, og derfor ofte skrives med ch. Da sier folk sj, istedet for h, og kaller byen Sjaaania istedet for Haniaaa. Vi sier altså Nea Håra, ikke Nea Sjåra, bare så det er sagt. Det samme gjelder Paliohora og Hora Sfakion, ikke si Paliosjora eller Sjora Sfakion hvis du vil uttale navnene riktig. Ikke lett med gresk folkens!!
Men altså, jeg tok turen dit i går og fikk meg et bad i kald sjø. Jeg tok som vanlig bilder, og her er noen fra hjemveien.
kaldt vann, men deilig,

strendene ut til Hrisi Akti,

fisketavernaen Tsaliki,


utsikt til Nea Hora,

skarven er her,
Jeg og hundene badet nedenfor Tsaliki fisketaverna i enden av Nea Hora. Denne tavernaen er alltid åpen, og har god mat, og flott utsikt. Så gikk vi videre bortover stranda, og der var det flere vinterbadere.

arbeidene er i gang,
Her ser du hvordan arbeidet går fremover med strandpromenaden som er under forbedring:





Veien rundt til havna er fin å gå, og det var en vakker dag.
hvite fjelltopper sett fra veien,

spennende gammelt hus,

vollgraven og muren,

vakker utsikt,
I havna ser du snøkledde topper bak husene og det er helt spesielt.





















Klargjøring til dagens store begivenhet ser du her fra i går ettermiddag.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.

Kathara Deftera i Nea Hora