Reisen hjem

Ombord i Norwegianflyet, venter på avgang.
Hei igjen, lenge siden sist nå.
Jeg har hatt en fin tid i Norge, med unntak av helsen min. Magen har vært en stor plage, men nå har jeg fått antibiotika, og håper på snarlig bedring. Jeg traff familie, venner og hele seks av greske mine Skype elever, som lærer norsk av meg.
Jeg kom hjem igjen til Kreta sent i går kveld etter en grei reise fra Oslo, Gardermoen. Men hele historien begynner vel egentlig dagen før da jeg besøkte mine gamle elever Manolis og Athina og deres nye baby Katerina. Der var hennes foreldre på besøk også. Siden Athina fødte i 6.måned, ble de på sykehuset i hele 8 uker til den lille var stor nok til å komme hjem. Hun veier nå 2200 gram og er ved god helse!!
Hennes foreldre dro ut på sin første utenlandstur 3. desember for å se den lille, og om mulig hjelpe til. Det unge paret kom hjem fra sykehuset med babyen på tirsdag og jeg besøkte dem på onsdag. Athina ble kjempeglad da hun hørte at jeg skulle fly med samme fly som foreldrene dagen etter, og de ble enda gladere!! Vi avtalte å møtes på Gardermoen ved Norwegians sjekk inn.
Jeg kom meg til bussen med hjelp av min yngste Tonia og Dexter i sludd og sørpe, og kjørte flytoget gjennom et snøhvitt landskap. Så vakkert.
Dexter på vei til bussen,

vinter-Norge fra togvinduet,

Vel fremme, fant jeg Eleni og Kostas ventende på meg. De var meget nervøse og veldig glad for hjelp og følge gjennom flyplassens virvar. Selvbetjening kan være en prøvelse for noen og enhver, og hvis du hverken kan språket eller engelsk, er det nesten umulig.
Vi klarte brasene, jeg sjekket oss inn, festet bagasjelapper, skannet dem og sendte koffertene avgårde. Informerte og hjalp gjennom sikkerhetssjekken, og etter en rutinesjekk av stakkars Eleni, var vi omsider i tax free området. De hadde latt kortet være igjen hjemme( det er jo bare euro på det!!) og hadde vekslet inn norske kroner og brukt alle. På seg hadde de euro. Jeg sa at de bare kunne handle, så betalte jeg med kort, og kunne få det i euro etterpå. Jo takk, de kjøpte seks poser med Twist sjokolade!! De elsket Twist, og tok fire poser pr 550 gr, etter mye om og men. En til broren, en til naboen og to til dem selv. Så kom vi til kassen, og da sprang Kostas tilbake og tok med to til!!
Eleni hadde ikke vært ute og gått de 25 dagene de var i Oslo, hun ble kjørt til sykehuset hver dag, ellers var hun bare inne, for kaldt i Norge!! Men på flyplassen ble det mye gåing, mer enn nok.
Vi skulle fly med Norwegian direkte fra Oslo til Aten og det var mange grekere som ventet, sammen med glade nordmenn som skulle enten hjem til huset deres i Hellas, eller på ferie. Flere greske foreldre som hadde besøkt barn i Norge, og vi traff noen som hadde vært i Finland! Ingenting ting å se, sa mammaen, alt var nedsnødd!!! Tydelig at det er behov for disse rutene nå, med så mange grekere i Norge.
Flyet var nesten helt fullt, turen gikk greit etter avisning og litt forsinket avgang. 2. januar går siste turen i denne omgangen. Deilig med denne ruten, jeg tok den opp også!! En ivrig bloggleser, Arne kom opp til meg og hilste, så hyggelig, han og kona har hus her på øya. Han informerte meg om at Norwegian starter opp direkterute Oslo- Hania den 17. februar.
Viktig at vi benytter disse rutene, så kanskje får vi dem tilbake. Ny rute starter 3. mars til Aten.  Dette er gode nyheter, siden flyselskapene er forsiktige med å sette opp ruter direkte i vinterhalvåret. Det går altså fint an å reise ned hit utenom sesongen også direkte!! Da jeg fløy opp 17. desember, hadde jeg følge med Odd-Arthur som hadde vært på langtidsopphold på Candia hotellet i Nea Hora. Hyggelig og veldig grei reise!
Vel fremme i Aten, måtte vi sjekke ut bagasjen og sjekke inn igjen. Jeg ventet på Kostas og Eleni, men de så meg ikke, og løp rundt og lette etter koffertene, slapp av sa jeg, det står hvilket bånd bagasjen kommer på! Å, ja vel. Vi fant båndet og koffertene kom en etter en! Jeg hadde funnet en tralle, og vi la alt på den, og Kostas kjørte stolt avgårde til neste innsjekking.
Vi fant Aegean sjekk inn, og jeg sendte kofferten min. Så ser jeg Kostas med tralla, som han løp avgårde med, tom! Jeg sprang etter, hei, den vil jeg ha!! Å, ja vel. Han løp tilbake til skranken, men de ble ikke ferdige. Det viste seg at Athina ikke hadde betalt for bagasje Aten-Hania! Han sprang av gårde med en lapp og betalte 50 euro, så var vi klare, lastet opp Twistposer og kåper, laptop osv på tralla, og beveget oss videre til neste sikkerhets sjekk! Her tømte vi tralla og ble sjekket på nytt. Hvis du har booket billetter med Star Alliance, slipper du det. Da blir kofferten sendt helt frem.
Ved utgangen satt min fetter Bjørn og Lisbeth( de med hus i Kefalas). De hadde fløyet via Stockholm, mistet ettermiddagsflyet til Hania, og blitt booket om til kveldsflyet uten omkostninger. Så de hadde ventet en stund, men synes det er verdt det, når de skal til Kreta!!
Jeg tror ikke det er så vanskelig for de fleste, folk flyr til Thailand, USA, Syd-Afrika, mm, men kvier seg for å fly til Hellas utenfor sesongen, ikke noe problem, vel verdt turen for å oppleve dette landet på vinteren!
I Aten regnet det, men da vi kom av flyet her, var det opphold og varmt. Jorgos ventet med hundene i bilen, og vi kjørte Athinas foreldre hjem med alt pikk pakket. De var overlykkelige, og sa hele tiden at de aldri hadde greid det uten meg. Selv i Aten ante de ikke hvor man gikk eller hva man gjorde! Selvfølgelig hadde de det, finnes alltid noen å spørre, men hyggelig var det for oss alle!
Ikke mange bilder i dag, men jeg kommer tilbake med hverdags historier med bilder......