Flere lokale nyheter

Hei, jeg ser at det forrige innlegget vekket stor interesse, og det gleder jeg meg over. Del gjerne innleggene mine, men husk at jeg er en amatør som skriver for min egen del og skriver mine meninger og tanker. Kan jeg med bloggen glede andre, er det ett pluss for meg!
Selv elsker jeg livet mitt her på øya, i byen og i nabolaget mitt. Mange ting er ikke som det skulle, det er det ingen steder. Man kan irritere seg over småting og henge seg opp i bagateller, men enkelte problemer er store og må tas opp og løses. Jeg tok opp temaer som trengs å forandres. Jeg leser folks kommentarer og gleder meg over at de fleste av dere har forstått og VIRKELIG elsker Kreta!
I forbindelse med den trafikkulykken jeg skrev om, er det endelig bestemt å sette opp gatebelysning på stedet der ungdommene ble påkjørt, og trafikkproblemer blir belyst. Synd at det må ulykker til før ting skjer....
Noen kommenterer at Kreta lever av turisme og at vi må tåle AirBnb og det er viktig for turismen at gamle hus pusses opp. Ja, men selv de som lever av turismen må ha bolig!! Det er der problemet ligger. Min elev Stella som jobber på 17.året i resepsjonen på et Apollohotell, leter etter en leilighet i 2 år nå somhun har råd til å betale for. Hun bor med sin mann på ett rom.. Lønnen er lav og 4 måneder lever man på ca 400 euro i måneden i arbeidsledighetspenger.
Men hun elsker jobben sin og alle gjestene og klager ikke!!
Plakaten for Agrotikos Avgoustos
Nyheter du kanskje finner av interesse er at Agrotikos Avgoustos, Αγροτικός Αύγουστος. Bøndenes august, starter på fredag den 25. og varer til torsdag den 31. Det blir arrangert på 1866 plassen den store plassen nedenfor busstasjonen. Her vil det bli varer til salgs direkte fra små lokale produsenter og det blir levende musikk og dans  hver dag fra 10- 22. Her kan man også støtte opp om den lokale avdelingen av Hamogelo tou Pediou Χαμόγελο του Παιδιού ,som støtter barn og unge med problemer i hele landet. De har en bazar hvor du kan kjøpe forskjellige produkter med deres logo.
De første nyutklekkede Caretta caretta skilpaddene tok sine første skritt mot sjøen på stranda i Maleme her om dagen tilstede var frivillige fra Archelon som har fulgt med og beskyttet området fra folk på stranda. Den greske frivillige organisasjonen Αρχέλων, Archelon hjelper disse skilpaddene til å legge sine egg og klekke dem i fred på strendene i hele landet.

Les mer her: http://www.archelon.gr/index_eng.php
Ny gatebelysing er satt opp i Maleme. Og enda en strand har fått egen rampe til handikappede. Denne gangen blerampen på stranda Agios Onofrios innviet. Fra før har Agii Apostoli og Nea Hora fått nye.

En nyhet om den nye arkeologiskemuseet til slutt. Det er jo ferdig bygget ute i Halepa, men nå er også programmet for utstillingen underskrevet og man begynner så smått plassere nye og lagrede funn. man håper at museet kan åpne om ett par år. Det er en stor samling og det blir et flott og supermoderne museum!
det nye museet.

Jeg minner om at jeg går byvandringer hver onsdag ut september. https://fabulouscrete.com/tour/the-locals-walking-tour-of-chanias-old-town/
Vi går klokka 18.00 i august, og 17.00 i september!!
Halepaturer etter bestilling/avtale. Gi beskjed så går vi. Ring kontoret 0030 2821043243 eller meld deg på her:
fabulouscrete.com/tour/halepa-tabakaria-walking-tour/
Du kan også sende mail til meg: aoymyr@gmail.com, eller gi meg beskjed på fb siden min, eller direkte på bloggen.

 Går byvandring i morgen som vanlig!



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Nyheter

Aprilsøndag i havna

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Det greske alfabetet.