En fin byvanding

På onsdag hadde jeg den gleden å ha med meg 11 nordmenn på byvandring. Det er jo lenge siden det har kommet så mange, og det var ekstra hyggelig. Barbro som er fastboende her, og har vært med før, kom med et vennepar, Tine og Håvard. Arnt og Karine er gjengangere,eller repeaters som det kalles innenfor turismen, hmm.Veldig hyggelig at de stadig kommer. Ellers var det tre par, for meg nye bekjentskaper.
Håvard, Tine, Barbro, Karine,Arnt,Haldis, Jan Frode,Kristian, Anita, Endre og Anne.
Det har gått trått i sommer og jeg har vært i tvil om det er vits i å stille hver onsdag, men nå føles det bedre, det må jeg ærlig innrømme. Har hørt at det kommer folk utover på onsdager,så heng deg gjerne på. Ingen påmelding nødvendig, alle får være med, og jeg avlyser bare ved sykdom!
Det blåste litt og vi hadde en behagelig runde. Riktig nok er det ganske masete og trangt  enkelte steder i havna på denne tiden av året, men vi går jo stort sett i stille gater.
Vi tar smale gater i det jødiske kvarteret og går oppe på muren også enkelte steder. Det er jo hyggelig for meg å overraske med nye steder for de som kommer igjen, og for de som har gått rundt på egenhånd i mange år.

inngangen til den katolske kirken,

gøy på byvandring,

i den jødiske bydelen,

langs muren,
De sier at de aldri hadde ide om at det ligger en kirke til i Halidon, ( den katolske), eller at det ligger en synagoge i gamlebyen for eksempel. Eller at man kan gå helt opp på bymurens høyeste punkt.
opp på muren,

nyter utsikten fra muren,
Jeg elsker å fortelle om alle disse epokene og historiske hendelsene som byen har vært igjennom. Som jødenes liv i den gettoen de måtte leve i i middelalderen, og deres triste slutt under 2.Verdenskrig.


Om bymuren og hele dens historie, venetianerne og deres hus og bydel og selvsagt minoerne og den flotte bydelen Kastelli som har vært bebodd i ca 5000 år.
fra Kastelli, bildet er Barbros,
Der oppe fra er det jo de beste bildene av havna, fyret og solnedgangen blir tatt.
fra den indre bymuren,
Vi endte opp på torget i Splantzia og hadde et stort bord med mange gode mezeretter , og god drikke. Hyggelig stemning ved bordet og nye bekjentskaper oppsto. Det er nå noe spesielt med et tavernabesøk etter turen.
vi koser oss på Bourbou,
hyggelig miljø,

mye god lokal mat.
Husk at hele september går vi klokken 17.00 og Halepaturer etter bestilling!!
God helg.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Rapport fra Maleme

Siste dagene i februar.

Småprat

Nyheter

Elefterna- Margarites

Tur rundt Kamisiana

Nyheter

Søndagstur med Platanias kommune.