Lørdag i byen.

Markens grøde
Vi har noen dager med strålende sol og sola varmer litt. i dag er det lørdag og gatemarked λαϊκή laikiii( trykk på siste ien). Vinterens lokale grøde er poteter, gulrøtter, kål, blomkål, brokkoli, avokado, appelsiner, sitroner, epler, pærer, rødbeter, spinat, salat, purre, oliven, horta, og det flommer over av disse fargerike grønnsakene og alt fra drivhus som tomater og agurk. Fargerikt, supergodt og fristende, billig og helt ferskt!
horta,


Jorgos fra Iguana stranda griller souvlaki utenfor pensjonatet hans i Minoos,

med snøkledde topper bak,

diktamo, organo, kamomille osv.


avskårende blomster til salgs


Jeg og Katerina handlet inn til ukens forbruk med de kritthvite fjellene synlige i enden av gata. Sist lørdg var det regn og kaldt og smilene var sjeldne blandt selgerene som står der hver dag hele året untatt søndager. I kulde, i hete, regn eller vind. Hver dag er de å finne på forskjellige steder i byen, på lørdager i mitt nabolag, i Minoos gata.
lokal ost i alle størrelser,
I dag med sol satt smilene løst og som vanlig var det mye folk ute.
For en luksus å kunne handle ferske råvarer rett utenfor døra!!
Eplene og pærene fra lokale Karano nær Omalos, er så søte og gode, stamnagati, vinterens grønne χόρτα  "horta" lokalt dyrket og kjempegodt, gulrøtter, poteter, purre, rødbeter, spinat, ruccola, og forskjellige salater, vårløk og brokkoli er mine faste vinterinnkjøp fra laiki. Stamnagati er en lokal vill grånnsak som kokes og serberes for seg selv med sitron og olje, spises til kjøtt eller fisk. Ellers er horta en fellesbenevnelse for alle dette "ugresset" og brukes i paier og i flere retter med kjøtt også. Alle deler av landet har sine spesialiteter.
byens beste epler og pærer,

stamnagati fra Elafonissi,
alt du trenger til grønn salat!

Vi spiser mye grønnsaker, kjøtt og fisk en gang i uka og mye belgfrukt. Typisk middelhavskosthold, egentlig kretensk.
på vei hjem med maten, naboen rydder oppi plantene i gata vår,
Etterpå gikk vi på vår faste tur ut til fyret, og hundene bare elsker det!! Fjellene er majestetisk hvite og alltid like vakre.
havna sett fra fyret,

utsikten innover,


og over mot Kastelli høyden,

vi møtte flere hunder,

flott dag,
Det sitter folk ute i sola på plassen vår i dag. Vi trekker ut når den dukker fram vet du!
godt med en kaffe i sola!
I går badet jeg, og planen er å hoppe i havet i dag også. Iskaldt, det innrømmer jeg ærlig, ikke lange badet. Med snø i sikte mens jeg svømmer. Etterpå hjem til varmt hus og σπανακόρυζο  spinatris, mmm. Spinat, ris, purre, løk, mynte, tomat, olivenolje og dill, kokes til risen er ferdig. Spises med sitron og feta så klart!!Rett fra markedet og opp i gryta, kan det bedre bli?
Jeg har meldt meg på tur med fjellklubben fra Sougia til Paliohora i morgen! Hvis alt går bra og jeg kommer meg avgårde, blir det nok fie bilder i mandagens innlegg!! God helg til deg.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene i mars

Hjemme igjen.

Spilia

Nyheter

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.