Karnevalshelg



Fanget i sitt Alter Ego,
Det er Kathara Deftera, det vil si Rene mandag, slutten på karnevalet og inngangen til fasten. Man spiser sjømat og grønnsaker og sender opp drager. Det er fridag og dessverre småregner det og er lite vind for drager. Du kan lese om denne dagen i tidligere års innlegg:
http://audoymyr.blogspot.no/2014/03/kathara-deftera-rene-mandag.html
http://audoymyr.blogspot.no/2016/03/kathara-deftera.html
  I år bestemte jeg meg for å være med på feiringen av karnevalet, eller apokries som man sier i Hellas. Lørdag kveld kledde jeg meg ut som rasta og jeg en tur på byen med Katerina og Irena. Vi plukket opp Irini også nede i havna, og gikk på maskeradeparty på kafeen Ababa hvor Katerinas bror var DJ. Stille og rolig, gamle låter og fin stemning, litt dansing også før jeg gikk tidlig hjem. Det var mye folk ute i gatene, både utkledde og ikke.
vi tar en tur i havna,

på Ababa,

noen satt ute,

alt som skal tiler en hatt,

liv og røre i byen,

Søndag morgen dro vi avgårde med noen fra Harley gjengen, vi i bil og de med sykler. Vi skulle stoppe i Rethimno og senere dra videre, men det ble bare Rethimno og karnevalet der.
syklene parkert på strandpromenaden,

noen av oss på tur i byen,

her stoppet vi, bra musikk,

mange morsomme folk også rasta broeren min, kom forbi,


























Byen var full av folk, familier ute på tur med kostymer og godt humør, skoleelever i flokker, studenter og en god del voksne.







hele familien utkledde, herlig!


store og små.





















Fint tiltak dette karnevalet, setter folks fantasi i gang. Det er jo en stor hendelse i byen, og "alle" er med på en eller annen måte. Til opptoget melder man seg på som gruppe, har et tema og prøver å få med så mange som mulig i sitt tema. Alle skal ha like drakter og man har en bil med temaet til gruppen. Det er ofte politisk satire og Merkel er veldig populær. I år var selvsagt Trump med!!



mye folk alle steder ser på opptoget,
fra opptoget,pirater fra landsbyen Sissis,
 
publikum er også utkledd,











 De hadde laget en slags utstilling med tidligere års "statuer" rundt om i bybildet, her er noen av dem:





Selv nøt jeg alle som gikk rundt med kostymer, og så litt av opptoget. Selv hadde jeg tatt på rasta luen og var med på klimaet som fantes i byen.









Dette er en vitamininnsprøytning for byen og det er veldig mange som kommer i denne forbindelse. Fra nabobyene som oss, eller fra fastlandet. Hotellene var fulle og det var folk overalt.
denne vognen kjørte forbi oss på vei hjem!
Feiringen varer i 3 dager, og slutter i kveld. Så er det tilbake til hverdagen og neste ferie er påsken.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Rapport fra Maleme

Siste dagene i februar.

Småprat

Nyheter

Elefterna- Margarites

Tur rundt Kamisiana

Nyheter

Søndagstur med Platanias kommune.