Siste byvandring i år.

Onsdag kveld hadde jeg tre hyggelige nordmenn med på årets siste offisielle byvandring. Det var Ingerd, som forøvrig også var med på fredagsturen til Halepa forrige uke, Siri og Joachim. Vi hadde veldig bra turvær,overskyet, men vindstille og deilig. 
Joachim, Siri og Ingerd ved klosterruinene på Kastelli,

Siri og Joachim hadde fått turen anbefalt av deres venner Anne Kristin og Juha, som var med forrige uke. Vi startet med godt mot og stor interesse fra deltagerene, oppe på Kastelli. Som du ser av bildene her, dette er en flott bydel, og vel verdt et besøk.Du svinger rett opp bakken ved kiosken ved fontenen nede i havna, så er du der!!
ved klosteret,

vakker utsikt,

husk å kikk opp også, flotte hus!

gammel gate,

blå damer i en blå dør, Pandora suiter

fint gammelt hotell,

med spennende gulv,

ligger vkkert til ( fotograf Joachim)

Noen bilder får du også fra de andre flotte bydelene i gamlebyen. Ruten tar oss rundt havna, i smale gater i det jødiske kvarteret, gjennom spennende Colombo, adelsfamilienes bydel, oppe på muren ved den vestre vollgraven og ned i skinngata hvor vi fulgte muren bortover til Splantzia.
flotte folk og flotte dører,

Ingerd i det jødiske kvarrteret,

kapersplante i blomstring i oktober!

ved Colombo porten i Renieris familiens eiendom,

byporten øverst i Topanas,

flott utsikt fra muren ved solnedgang

solnedgang over Nea Hora,

skomaker i lærgata med de tradisjonelle støvlene


Jeg har fått låne noen flotte bilder av Joachim, så nyt hans flotte bilder fra turen her:
vi tusler i gatene,
fra Colombos eseltrapp,

utsikt fra palasset på Kastelli høyden,


og palasses inngangsdør,
panoramautsikt fra muren.

kapersblomst,

Takk til Joachim!! Jeg hadde en alletiders tur og nøt hvert minutt,takk til dere tre som kom!!
Jeg tenker at en liten oppsummering av årets turer er på sin plass her. Vi startet opp i mars og jeg hadde den glede å samarbeide med Dimitris og Jannis på GS Tours et familiedrevet reisebyrå. De godtok min pakke, uten å forandre på annet enn tavernaen og legge til Halepaturene som var deres forslag. De er kjempefornøyde med utfallet og håper på mange turer i 2017.
ved starten på årets 1.tur med Dimitris og Jannis utenfor GS Tours,
Jeg mistet mange ved at prisen gikk opp til 20 euro, mange synes det er for dyrt, kaller det overpriset. Ok, jeg godtar at det er dyrere, men kunne jeg fortsette på egenhånd med 10 euro, når så mange klaget på at jeg jobbet svart? Nei, jeg ble hengt ut på facebook, fik mye kritikk for svart arbeid og følte uannsett selv at tiden var inne til å legalisere dette. Så dere vil at det skal betales skatter og avgifter, men at det fortsatt skal koste 10 euro? Vel, det går ikke, kontoret skal ha sitt, IKA, skatt og 23 % moms i tillegg. Jeg tjener mye mindre, 8 euro pr.person, men jeg går med hodet høyt hevet, og tror at de som er med synes at det er verdt det. Hvor mye hver enkelt har å rutte med, legger jeg meg ikke bort i, men jeg forstår at det er dyrt for mange. Dessverre er det blitt sånn, dyrere turer og mindre oppmøte. Men overpriset? Da må jo tilbudet være meget dårlig, det håper jeg ikke at det er! Jeg tenker å legge inn en ny taverna, billigere, vi får se hva jeg bestemmer meg for.
Jeg takker alle som har tatt seg bryet med å komme inn til byen og stille opp, både på onsdager og fredager. Vi starter opp igjen til våren, men det er bare å kontakte meg for private turer når som helst utenom dette. Vil noen ha følge på en tur til Gouverneto eller Douliana eller lignende, så kan det sikkert ordnes i vinter.
28 okotober i dag, et bilde fra avisen fra dagens parade. Du kan lese om denne feiringen av Hellas NEI til samarbeid med Mussolini 28.oktober 1940 i alle innlegg fra 28.10 hvert år.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Rapport fra Maleme

Siste dagene i februar.

Småprat

Nyheter

Elefterna- Margarites

Tur rundt Kamisiana

Nyheter

Søndagstur med Platanias kommune.