Loutro




Etter en lang og slitsom sommer, synes jeg at jeg fortjente noen dager for meg selv omsider!! Du vet jeg har hatt mye besøk, barn og valp hjemme, vandringer og elever og synes jeg trengte litt alenetid. For 26 år siden kom jeg for aller første gang til Loutro med baby Michelle. Jorgos og Stine gadd ikke være med meg. Min venninne og vår forlover Nanna, dro dit hver helg og anbefalte meg å prøve dette paradis uten biler. Jeg har vært fan siden da. Selvfølgelig har stedet utviklet seg siden da, mer organisert, tre større hotell og noen butikker, men ellers er stedet som det var. De som driver hotell, tavernaer og kafeer har røtter på Loutro, de aller fleste i min generasjon og eldre er vokst opp der. Noen leier pensjonat og kafeer og alle servitørene og kammerpikene fra Albania så klart kommer utenfra. Stedet er fullt av søsken, foreldre, kusiner, fettere, osv. De har mange historier å fortelle fra barndommen på Loutro.
Loutro er et veldig gammelt sted, med funn etter mennesker fra 120.000 år tilbake, minoisk, romersk, osv. Det var hit apostelen Johannes planla å ankre opp under et uvær på vei til Roma, på denne tide het stedet Føniks, eller Finikas, palmetre.De endte opp på øya Gavdos som ligger rett sør for Loutro. Du kan lese historie her fra Apostlenes gjerninger:https://www.bibel.no/Nettbibelen?query=u46EQKsNUcEOsJE+u2jH/ttkFm1PEPr0rYGTeMPKvFahFgG04isBNn/VGQZdn8dr
L                                                                                                
Gode Havner eller
Kales Limenes som nevnes i denne forbindelse, ligger sør for Iraklion.
Det sies også at han skylles opp ved dagens Agios Pavlos langs kysten litt lenger vest, like før Agia Roumeli. Der ligger det i dag en kirke fra bysantinsk tid.
Senere var det stor bosetning her, og det var alltid havnebyen til storsamfunnet Anopolis som ligger rett over Loutro. Anopolis betyr den øvre byen.
Navnet har den etter de mange vannreservoarene som ble bygget for å oppbevare vannet fra Anopolis kilder. Du kan lese mer historie her:http://www.loutro.gr/en/history
Rett utenfor landsbyen ligger det ruiner etter festninger, et tårn, hus og kirker.
rester etter bebyggelse overalt utenfor landsbyen,

















gammel kirke, nyoppusset,


hulekirken,

dens kirketårn,

kirke fra 1901
Og helt opp til 60 tallet var mange familier her, og på 1800 tallet regner man med at folketallet var oppe i 1000. Dette ble hovedstaden" under opprøret mot Tyrkerne i 1821, og du se en minnetavle på barneskolen ved stranda.
Loutro på 70 tallet,
Men i dag kan du nyte noen timer eller dager på denne vakre plett, spise, svømme, gå og nyte livet. På denne tiden av året kan de fleste rom være leid ut, men du ser ikke mange av dem på stranda eller på tavernaene, de er ute og går. Hovedvekten er på tyskere og franskmenn. I juli og august syder stedet av liv, skandinaver, engelskmenn, og grekere. Båter, barn og mye støy.

ferjen er på vei inn,


noen reiser og noen kommer,

















Jeg legger ved noen bilder fra mitt yndlingspensjonat Pantelitsa. Her har jeg bodd i årtider. Alltid like rent, nyoppusset, stille og rolig. Pantelitsa, mannen og sønnen bor der hele året, og lever veldig enkelt i noen rom ved siden av tavernaen.
utsikt fra Pantelitsa,
Pantelitsa siste huset bak kirken,

Loutro sett ovenfra,





flott veranda med utsikt,

"mitt" rom,


fra tavernaen Stratis,
Uansett hva du personlig synes om stedet( mange finner det for lite, trangt, dårlig strand, turistifisert), er det min plett på jord der jeg kan hvile og ta ferie!!!!
Loutro som du ser det fra båten,


siste farvel før båten kommer.
Nyt bilder og jeg tar deg med til Marmara stranda i bilder og tekst neste innlegg!! Les flere innlegg fra Loutro:29.og 30.11 2013, 24.09 2014, 04.08 2015, 19.09 2015 og 21.09 2015.
Ps. Jeg har tjent hele 75 euro på reklamen på bloggen på de tre månedene jeg har hatt reklame. Tok meg fri og brukte dem på Loutro!!! Tusen takk til dere som klikker!!! Rik blir man ikke, men gøy er det å skrive.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.

Kathara Deftera i Nea Hora