Septemberdager

15. september i dag, halvveis i høstens første måned. Vi nyter at temperaturen er litt lavere, at det er litt mindre mas i byen og at det ikke er så overfylt på strendene.
Jeg syklet ut til Apterastranda på søndag, med te på termos, en god bok og nøt noen timer der. Solsengene er nye, gode og gratis med parasoller som skygger for sola, ikke bare står til pynt og slipper sola igjennom. Iallefall nøt jeg det, så på regattaen som foregikk utenfor fyret, og spiste en supergod salat. Anbefales!! Så syklet jeg tilbake langs stranda innover til Nea Hora.
Deilig strand nære byen,

bading og båttrafikk,

for fulle seil,
regatta 
veien går videre inn til Nea Hora,

































Ellers går jeg turer i havna, til fyret og i Koum Kapi med hundene som vanlig når heten slipper taket.
koselig kafe bak moskeen, Aerikos,

fremdeles noen som kjører hestedrosje,


vakre gamle hus oppe på den indre muren,
Det er ikke å tenke på å gå ut til fyret i den verste varmen vet du! Vi gikk en tur ut dit i går Katerina og jeg, med fire hunder, gamle og unge, store og små. Byen er så vakker når du ser den fra moloen i stille vær!!Hundene badet og nøt avkjølingen unntatt gamle Daisy som lå i skyggen sammen med oss.
deilig med litt avkjøling,


byen er vakker,
(Vi satt) Etterpå fulgte vi hundene hjem og gikk selv en tur til kafeen Ela som ligger øverst i Kondilaki gata i gamlebyen. Den som går rett opp fra havna, med alle turistbutikkene.
koselig kafe åpen hele året,

ligger øverst i Kondilaki gata,

Her jobber Katerinas søster Maria, og vi liker dette hjørnet, bortsett fra den skrekklige innkasteren på En Plo ved siden av som vi HATER!! Han ødelegger ens glede, huff. De som har vært borti ham vet hva jeg mener! Kostas som driver både Ela restauranten og kafeen er selvsagt en gammel venn av Jorgos også. Koselig kafe med lokale og turister som er åpen hele året.
og de har noen kattunger,
I går kveld hadde jeg to hyggelige Bergens damer med på byvandringen, Astrid og Rita.
venninnene på tur på Katelli,
vi leser latin,
De er her alene denne gangen, gamle travere på Kreta som har prøvd mye og liker å se seg om. De bor ute på Stelina i Hrisi Akti og var veldig entusiastiske. Vi så cruiseskipet World som fremdeles lå utenfor moloen i går kveld med små båter som kjørte passasjerene inn og ut til havna. Mange båter om dagen.
Oppe på muren gikk den splitter nye veien de holder på med å lage, det blir veldig fint etter hvert. Neste sesong håper jeg på at alt er ferdig der oppe.
blir en fin turvei opp på muren,

to hyggelige Berges damer med på tur,
Til slutt viste jeg dem Koum Kapi og Halepa. I morgen klokken 17.00 er jeg klar igjen for Halepatur, mon tro om det kommer noen?


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Kathara Deftera i Nea Hora

Siste dagene i mars

Småprat

Spilia

Nyheter

Hippiene på Matala stranda.

25. mars Hellas nasjonaldag

Nyheter

Imbros ravinen

25.mars gresk nasjonaldag