Augusthelg.

Hei igjen, stille søndag i gården, varmt og nokså vindstille i dag. Tenker på hvor heldig jeg er som kan få badet fra en av Hanias mange flotte strender med min kjære mann. Men jeg skulle gjerne vært litt lenger i et kjøligere klima, med de store og små. Snakket nettopp på Skype med barn og barnebarn, savn.... Men det regner i Norge, så da så....
Vi kjøpte en lyspæreslynge i Moss, å se så fint det ble i gården vår! Jeg har nytt egne druer, søte og stenfrie, og det henger en klase igjen.


blir koselig,

siste drueklase,
Vi har intet palass, med du så koselig det er her!! Liv og røre i nabolaget og nede på torget, folk overalt, fullt i Koum Kapi og i badetrappen fra morgen til kveld. I går hadde jeg meg et deilig kveldsbad, med rosa himmel over meg og mange barn med mødrene deres.
På onsdag skulle jeg ha byvandring, men ingen kom, veldig varmt. På fredag ventet jeg ingen til Halepa tur, men jammen var det ikke møtt opp et dansk par, Dorte og Michael. De hadde aldri vært i Hania før, og ville gjerne se gamlebyen, så vi ble enige om å forandre litt på turen og ta en byvandring istedet!
oppe på muren,

i det jødiske kvarteret,
Jeg hadde jo ikke gått noen vandring på over to uker, så det var helt greit for meg. Heldigvis var det litt vind og vi tok runden og koste oss i gamlebyens mange bydeler.
i de smale smug,

ny renovert Renieris hotell,

kapersen henger på muren,

fra Kastelli
Av og til byr livet på overraskelser, viktig å være klar for alt.
kunstneren med sin blå gutt i Rocco kirken,
Nå om dagen er det en utstilling her i Splantzia, som heter Splantzia og er i Agio Rocco kirken og nede i det underjordiske tyrkiske springvann, som bare åpnes ved utstillinger.  Inn ei kriken er det en skulptur av en ung gutt i typiske klær fra 1800 tallet med et hus på ryggen og mange bilder fra Splantzias historie.
flyktninger fra Tyrkia i havna på 1870 tallet
Nede i den underjordiske kilden som ligger under torget, hadde kunstneren laget lydkasset med lyder av vann og mennesker, og hengt opp tyrkiske håndklær fra tiden da dette ble brukt til vask før besøk i moskeen, dagens kirke, Agios Nikolaos. I sin tid, fra 1200 tallet, lå det et stort vannreservoar her med vann nok for hele byen i 6 måneder!! Vannet ble borte etter et stort jordskjelv og gangene ble ikke brukt mer. Dette er nylig gravd frem igjen.
Dorte nede ved springene,

kirken skimtes på vei opp.

her var det springer og mn kunne hente vann, og vaske seg,

på vei opp,

ute igjen,
26 trappetrinn,
Vi spiste ett bedre måltid på Salis ved solnedgang. På onsdag er det tur igjen, klokken 18.00 som vanlig!
Noen bilder fra gatemarkedet på lørdag, bare se hva vi har av utvalg nå i august, og husk at alt er lokalt dyrket!!!!
blant annet kaktusfrukter,

fiken,

druer,

meloner,

grønt,

løk,

vannmeloner,
tomater,

mye folk og mye å velge i.
God søndag videre, så snakkes vi. På tirsdag kommer reportasjen om Jorgos og meg i Norsk Ukeblad, som jeg selv har skrevet, og sendt dem bilder. Håper det blir en fin repotasje fra sommeren 88 da jeg møtte min kjære mann i Hania!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.

Kathara Deftera i Nea Hora