Familienytt

Dexter og Tonia,
Ja, da er det bare Tonia og Dexter igjen av sommergjestene våre!! Stine med familie reiste først. De var jo bare en liten uke. De bodde ute i Agious Apostolous ( heter jo De hellige apostler, Agoii Apostoli, men siden navn bøyes på gresk, sier vi Agious Apostolous når vi snakker om stedet) på et hotell som heter Helios og de var kjempefornøyde!! Her ser du noen bilder fra hotellet, anbefales.
pappous med gutta,

leiligheten rett overfor bassenget,


vi koser oss i poolbaren,

Michelle og Tonia kom ned sammen med de andre med hunden Dexter i bur under flyet. Vi hadde en herlig uke med bryllupet til niese og kusine Rafaella, og jeg nøt å ha Daniel på 3 1/2 overnattende. Han har alltid trodd at Kreta er mormors hus i Hania, og har alltid bodd her. Denne gangen var det ingen som hadde informert ham om at de skulle bo på hotell. Alle sa at han skulle til Kreta,så skuffelsen var stor da han oppdaget at bussen de kjørte til hotellet, ikke gikk til mormor!!! Nei, dette er feil, mente han,mormor bor ikke her!
Da jeg kom ut på hotellet, var han ganske oppgitt, men så likte han jo bassenget, iskremboksen og leiligheten. Men overnatte hos oss måtte han jo, ellers var han ikke på Kreta. Vi hadde han flere netter, og det var så hyggelig. Men neste gang vet han at Kreta ikke er mormors hus, men en øy!!!
koselig på tur med hundene med mormor, 

stas for mormor med besøk,
Sånn er det med barn, du sier noe til dem, og de tenker noe helt annet. Som da jeg sa at han og jeg skulle gå alene på teater, vi så Hakkebakkeskogen i Oslo 2.januar. Stor var hans glede over at teateret var fullt av barn og voksne!! Vi mente jo at ingen andre av familien skulle være med.
Med to tanter, mormor og pappous ( bestefar på gresk), og tre hunder og fire katter er det jo ikke direkte kjedelig hos oss vet du! Vi badet ute hos dem, besøkte på hotellet, og de kom hit, men en uke går så fort, så fort....
tante Michelle er god å ha,

på besøk hos oss,

Sebastian husker,
Men Jorgos og jeg reiser til Oslo den 21. om tre uker, gjett om vi gleder oss til å terffe dem igjen! Tonia blir her og passer på dyrehagen vår. Vi blir bare i 12 dager, og jeg blir borte bare en byvandring, men den uken 29., blir det vandring på engelsk med søte Marianna hvis noen kommer da. På onsdag kom det ingen for første gang i sommer, nok om det.I kveld blir det Halepa tur klokka 18.
Michelle reiste på søndag, hun måtte tilbake til jobben i Bærum kommune igjen, hvor hun jobber som miljøarbeider i bolig for psykisk utviklingshemmede. Hun reiste med tungt hjerte, og ble møtt av regn og 12 grader. Ja, ja, sånn er livet. Men hun har hatt hele familien boende hos seg i noen dager, og nytt nevøene masse. De er jo så søte.
Michelle og Dexter på sofaen her,
Tonia var på ambassaden i Aten på mandag og fikk endelig søkt om norsk pass uten å søke spesielt om å få beholde statsborgerskapet. Dette har vært litt av et problem for henne, byråkrati og feilopplysninger. Tonia og Michelle fikk norsk statsborgerskap da de ble født med personnummer og hele pakka. Hvis man har to statsborgerskap, får beholde statborgerskapet til man fyller 22, da må man velge hvilket av ens to statsborgerskap man vil beholde.Dette er siden Norge har denne flotte loven om at man bare kan ha ett stasborgerskap! Jeg hadde dem i passet alle mine tre døtre, til det ble slutt på det. Da Michelle fylte 22, bodde hun i Aten og studerte, og mistet sitt. Nå har hun vært igjennom et byråkratisk helvete for å få tilbake sitt gamle personnummer, åpne bankkonto, kunne jobbe, osv, som gresk statsborger.
Tonia derimot flyttet til Norge som 18 åring, og skulle formelt få nytt pass ved 22 års dagen, UTEN å søke spesielt. Da hun gikk på politistasjonen i Norge for å få nytt pass,( hennes går altså ut 9, august siden hun fyller 22 den 10.) fikk hun beskjed om at hun måtte søke om å beholde det.
Vi ble enige om at dette kunne hun gjøre i Hellas, siden køene i Oslo er kjempelange og hun hadde et bryllup å rekke her.
Vi ringte til ambassaden, og fikk vite at det var bare å komme med det gamle passet, ikke nødvendig å søke om noe som helst, siden hun flyttet til Norge for mer enn 2 år siden! Da hun kom dit, fikk hun samme beskjeden som i Oslo, men nå visste hun var som var riktig, og nå er hun norsk statsborger for alltid+gresk!!!!! Og hun har tatt norsk eksamen og det jeg kjempefint, så nå er hun lettet!!!
Ellers er det litt opp og ned med dyrene våre nå, vi mistet jo vår flotte Sabrina for 2 uker siden, hun var nok blitt påkjørt. Suzy er så gammel og syk, men hun holder ut og beveger seg litt rundt, men sover for det meste, og spiser ytterst lite. Hun 13 år, men nå er det ingenting igjen av den lekne, kosete katten vår.
Suzy i trappen, tynn og skral,
Men vi jo altså søskenparet William og Boboka, de er friske og raske!! Dexter er på sommerferie, så her er det liv og røre på tross av alt. Det hører med i programmet at dyr og mennesker dør, men det kan være vanskelig å akseptere. Jeg er roligere der, og tar det ikke så hardt at dyr dør, men Tonia og Jorgos er mer merket.
hundene hviler sammen,

Dexter og Daniel i gården,

deilig med en dukkert,

William,
vår flotte Sabrina,
Jeg har blitt kontaktet av Norsk Ukeblad som ville skrive om min kjærlighetshistorie med Jorgos. Noen hadde lest bloggen min.... En eller annen gang i sommer kommer reportasjen, holder deg oppdatert. I den forbindelse fikk jeg tatt noe bilder av meg med en fotograf til reportasjen, her ser du noen, fotografen insisterte på hatt,ja,ja!!




















Det bygges og bygges ved siden av, vi holder til tider på å gi opp, det er særlig boremaskiner og sementblandere som er så bråkete. men, det går jo fremover, det er bare så langt igjen!!! Når de bare er ferdige med sement og boring, blir det nok greiere for oss som naboer. Støv, støy og masse roping, huff. De går klokka 15, så da nyter vi det ekstra mye.
byggeplassen nabohuset vårt.
En liten ting tilslutt, jeg har tenkt å begynne å legge inn litt reklame i bloggen. Jeg har stått i mothele tiden, men jeg bruker så mye tid og krefter på denne hobbyen min og tjener jo ikke en krone på den, så nå har jeg ombestemt meg du!! Vi får se hvordan det går da. Aner ikke om jeg får det til, eller om jeg kommer til å fortsette med det. Jeg håper ikke at du slutter å lese selv om det kommer litt reklame. Jeg kommer IKKE til å reklamere for hotell, spisesteder eller bedrifter her, mer enn å anbefale som jeg alltid gjør.

  

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Nyheter

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Imbros ravinen

25. mars Hellas nasjonaldag

Det greske alfabetet.