Litt om turene mine.

Hva er disse byvandringene og turene til Halepa? Hvorfor startet jeg med dem, hvorfor bli med og hvorfor ble turene dyrere?
Heidi, Ole, Ingeborg og Jan Anders, var med igår,
Jeg begynte jo med å skrive blogg om mitt liv på Kreta. En som leste bloggen og min beskrivelse av gamlebyens historie, lurte på om jeg kunne tenke meg å starte vandringer. Han ville gjerne at jeg skulle ta ham med rundt og fortelle ham historien bak hvert sted. Han heter Kjell Terje Osmundsen og han fortjener all ære for turene mine!! Han og kona støtter opp. Takk igjen Kjell Terje!!!!
herr og fru Osmundsen ( til høyre) i gamlebyen,
 Jeg er bare en enkel norsk kvinne uten utdannelse, og jeg er like overrasket etter hver tur, over at jeg får dette til.
Jeg koser meg og gleden er stor når jeg kan glede andre med mine turer. Har blitt kjent med og venn med så mange fantastiske mennesker gjennom disse turene, svensker, dansker og nordmenn. Tusen takk alle sammen!!!! Jeg prøver jo å legge opp turene litt forskjellig hver gang, det er så mange smug å ta, veier å gå.
Ole og Heidi opp på muren,
Dessuten er folk så forskjellige. Jeg ser an gruppen, hvilket tempo, hvilken rute etter folks behov og muligheter. Målet er at flest mulig kan delta, om enn ikke alltid hele runden. I går hadde jeg med en med Parkingsons, med det var ikke til hinder!! Vi la opp turen deretter og alle var fornøyde.
fra gårsdagens tur,

fra Kastelli "byens balkong"


Jeg har hatt med en i rullestol, mange ganger er det noen som "hopper av" midt i runden og møter oss ved restauranten til sist, eller drar hjem. Dette sier jeg fordi jeg vil at du skal vite at "alle" skal kunne være med. Mitt mål er ikke å ha den beste turen, men en tur som alle kan ha glede av.
Lotte var med i rullestol med en strek og humørfylt mann,
Mange kommer igjen, og jeg "lurer" dem med nye veier og steder underveis. Leser meg opp og har nye opplysninger. Dessuten er det viktig for meg at jeg ikke kjeder meg og begynner å bli kjedelig i min guiding!!
nytt av året, en glemt moske,
Hvorfor bli med? Du har kanskje vært i havna i Hania mange ganger, eller kanskje aldri vært på Kreta før engang. Jeg vil at du UANSETT, skal få maksimalt utbytte av en tur med meg. Gå på steder du ikke finner på egenhånd, hører historier du ikke visste, så steder du ikke visste at fantes.

hva står det over inngangen til Renier familiens palass?

mange spennende steder,

Spise på gresk vis med mange småretter sammen med andre. Hvis detter høres ut som noe for deg, så vet du hvor jeg er å finne på onsdager!!!( Vi begynner klokka 18.00 fra 1. juni, men 17.00 resten av mai). Halpea - turene er turer jeg går hver fredag, samme tid, samme sted, ut til bydelen Halepa. Ca en halvtimes gange dit ut, en times enkel gåing med mye historie der ute i vakre og spennende omgivelser, og samme veien tilbake. Her kan man godt være med ut, og ta buss eller drosje tilbake, eller møte oss der ute, og bli med runden derifra.
på vei til Halepa,
prinsens russiske kirke i Halepa,

på Elena Venizelos plassen,
Du vet kanskje at jeg i år samarbeider med et reisebyrå. Det er fordi det ble nødvendig med et samarbeide for meg. Man kan ikke drive noe helt uten støtte, momsavgifter til staten og kvitteringer mer enn jeg gjorde. Dette medfører at det er dobbelt så dyrt for deg dessverre, men sånn er det når " alle" skal ha sin del av kaka. Personlig tjener jeg mindre pr person, og det kommer færre nå, men det føles mye bedre for meg, og det burde det gjøre for dere også!!
gutta på kontoret, Jannis og Dimitris,
Så altså: Alle er velkomne til å delta, uansett ikke la noe stoppe deg hvis du virkelig vil prøve!!!
En annen ny ting er tavernaen. Jeg brukte The Well of the Turk i 2 år, Jannis på GS Tours foreslo Salis, jeg prøvde den ut og ser at folk er veldig fornøyd med maten, vinen, beliggenheten og servicen. Dessuten er jeg altså for forandringer, ikke noe i veien med The Well of the Turk, så avgjort ikke!! Anbefales på det sterkeste.
fra i fjor,
Da er jeg klar for tur i morgen til Halepa, og på onsdag vandring i gamlebyen. Prisen er altså 20 euro i år, og 15 for en masse god mat, salat, fava, grønnsaks og kjøttretter på Salis.
nydelig mat,

i går kom det en regnskur, godt vi satt inne!!

hyggelig selskap på Salis.
Oppmøte ved kontoret til GS Tours i Episkopou Chrisantou 37 rett bak Domkirken. Kanskje vi sees? Mer opplysninger her: http://www.fabulouscrete.com/fbc_trikke.php

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Nyheter

Aprilsøndag i havna

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Det greske alfabetet.