Nyheter.

Dessverre er nyhetene om flyktningkrisen deprimerende. Alle grenser mot nord stenges med EUs velsignelse ser det ut som, og tallene på strandede flyktninger i Hellas stiger for hver dag.
Venter på å komme seg nordover,
I dag er de offisielle tallene 42000.Ved grensen mot FYROM er situasjonen uholdbar, og grensepoliti slår og sparker flyktninger som har slått seg ned i gråsonen og håper på å komme igjennom. I Idomeni en gresk by ved grensen der oppe i nord, gjør de lokale så godt de kan, og noen åpner hjemmene sine for flyktningene så de kan få vasket seg, og hvilt litt.
eldre ektepar som åpner hjemmet sitt for flyktninger,
Hele landet samler inn mat, klær og medisiner til flyktningene på øyene, (daglig ankommer de i tusenvis), i Pireus hvor de venter på å komme videre og ved grensene. Det sendes stadig hjelpepakker og frivillige reiser dit og gjør det de kan. Solidariteten er stor og grekerne forstår hvor stor nøden er og gir av det lille de har. I Hania samles det inn fra alle slags organisasjoner og private initiativ og i morgen reiser noen frivillige leger til Idomeni for å hjelpe.
provisorisk leir ved Idomeni,
Karnevalet i Rethimno er ett av landets største og byen er full av forberedelser og arrangementer i disse dagene.
Sykkeltur i byen i dag, spesielt Kretaprogram i morgen, nattparade og barneprogram på lørdag og selvfølgelig den store paraden klokka 14 på søndag. Mandag som heter Kathara Deftera (rene mandag) feires også tradisjonelt. Dette er faktisk en viktig inntektskilde for byen og distriktet, det kommer veldig mange grekere hit i denne langhelgen hvert år, husk at mandag er fridag. Det er vanskelig å finne plass på flyene og ferjene denne helgen.
fra 2015,

barn er også med i opptogene,
En annen god nyhet er at ENDELIG fikk de vekk det gamle svømmebassenget som lå nedenfor muren, mellom Nea Hora og havna. De som har vært med på byvandringene vet hvilket jeg snakker om. Det har ligget der siden 60 tallet da det hørte til hotellet Xenia som lå oppe på muren og ble revet for noen år siden. Område skal bli bevart som en plass, uten parkering!!!
bassenget er borte,
Når det gjelder byvandringene, som dere stadig spør om, så har jeg nyheter.
fra fjorårets turer,
Jeg har funnet et reisebyrå å samarbeide med. De heter GS Tours og ligger i gamlebyen. http://www.gstours.gr/
For deg blir det akkurat samme turen, på norsk, lagt opp etter forholdene hver gang, og valgfritt tavernabesøk etterpå, men prisen blir høyere. Jeg kom i kontakt med dem etter møte på Travel Massive som jeg har skrevet om her, og vi ble enige om å samarbeide. Jeg kommer tilbake med eget innlegg om GS tours og vandringene om noen dager. Byvandringene blir onsdager klokka 17.00 nå i mars/april og 18.00 senere, ca.to timer som vanlig. Dere kan enten melde dere på on line på forhånd, eller gi beskjed til meg , eller bare møte opp og betale på kontoret ved starten av turene. Vi møtes ved kontoret deres. Saken er at vi også planlegger en Halepatur på fredagene.
på vei til Halepa,
 Jeg kommer tilbake med alle detaljer når de har fått turene mine inn på siden sin. Da blir det reportasje om dem med alle opplysninger dere trenger. Hvis noe er interessert i å delta neste uke, onsdag den 16. gi beskjed, ellers starter vi opp den 23. mars.
Hva synes du? Håper dere har råd til 20 euro for turene og 10 for maten. Selv tjener jeg mindre på hver enkelt, men jeg vil ha det lovlig og med moms innbetalt (23%) reisebyrået skal ha sitt+ helseforsikring for meg.
Jeg er spent på om Halepaturene blir en suksess, samme tidspunkt og pris.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Nyheter

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Imbros ravinen

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.