Tanker om å lengte.

Enten du lever i en annen del av landet, av verden eller av Europa slik som jeg, må du leve med savn og lengsel. Du vil alltid savne noe, lukter, smaker, mennesker, dyr eller natur, alltid lengte etter noe.
Jeg lengter vel alltid til Loutro,
Det å lengte behøver ikke være negativt eller ødeleggende. Hvis du er et fritt menneske som lever i ett fritt land og kan reise dit du ønsker, kan du klare det. Helt siden jeg reiste til Kreta som 25. åring i 1983, har jeg tenkt på hvor heldig jeg er som kan reise hjem til Norge og treffe mine nærmeste. Tenk om jeg var en flyktning? I dag er denne tanken enda mer nærliggende med alle de flyktningene som ankommer Hellas daglig. Hvor mye må de ikke savne og lengte etter?
Selv lengter jeg etter barnebarna nå om dagen, så det gjør vondt i hjertet. Etter min kanelbollebaker og det å holde et nyfødt barnebarn. Jeg lengter etter en liten varm hånd å holde i. Og jeg har kjøpt billett til Oslo i desember. Så heldig er jeg at jeg har råd og mulighet til å reise dit!
mitt første møte med Sebastian 

kanelbollebakeren Daniel,
Nå har jeg alle mine tre jenter samlet på ett brett i Oslo, savner dem alle tre.
mine tre jenter og Fredrik oktober 2014,
Jeg ser opp på fjellene her nede fra byen, og lengter opp dit nå som knærne ikke bærer meg lenger i disse fjellskrentene. Jeg har innsett det, og tar enklere ,lavere turer. Men jeg kommer nok alltid til å lengte opp til disse toppene og den fantastiske utsikten og følelsen av å ha klart det!!
Tommy og på Melidaou 2133 moh,
på vei til en av de mange toppene,

E4 viktig del av mitt liv på Kreta,

på tur med fjellklubben,














































men på tur må jeg!
Jeg kan lengte etter Røa og vannene, fjorden og Oslo by. Min barndoms by, min barndoms Bogstad. Men i dag tar jeg ett fly dit, og så lengter jeg etter fersk frukt og grønnsaker, etter varme, Egeerhavet, havna, Splantzia, Jorgos og hundene. Akk, menneske vil alltid lengte etter noe og noen.
barndommens Østernvann,

Røa sett fra Holmenkollåsen,

Fossum om sommeren,
Vi trenger nok å ha noe å lengte etter tror jeg, ellers blir livet kjedelig og fargeløst. Du som elsker Kreta, lengter dit hele året, men på slutten av ferien din her, lengter du nok hjem. Sjømannens evige dilemma, lengter ut, når han er hjemme,og hjem når han er ute.
Mine døtre lengter selvsagt til Hania nå som de er i Oslo, men det kan de leve med, de skal jo hjem til sommeren!!
Jeg savner, mor, søster Liv, far ,Tommy min trofaste hund som også er død. Men de døde lever videre som savn i hjerte, lengsel føler jeg for det levende.
Da det var fullt av folk, sko, vesker, håndkler, laptoper, klær og tennisracketer i stuen min , lengtet jeg etter fred og ro og orden. Ja, nå har jeg fått det, men hvor er barna mine?
Vi mennesker vil nok alltid lengte til noe eller etter noe. Heldigvis!!!!!
Ha en god helg, og husk å stille klokka tilbake natt til søndag, sommertiden er over for denne gang. Vi kan jo lengte til neste vår, sommer og sommertid?

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Rapport fra Maleme

Siste dagene i februar.

Småprat

Nyheter

Elefterna- Margarites

Tur rundt Kamisiana

Nyheter

Søndagstur med Platanias kommune.