Noen tanker om det å bli gammel.

Kafenion eldre menns paradis,
Jeg nærmer meg 60, og gjør meg noen tanker om det å bli eldre. Jeg er mormor, ok, men det sier ikke noe synes jeg, jeg kjenner en som fikk barnebarn som 36 åring. Men ifjor da vi hadde 50 års jubileum for at vi startet opp på barneskolen, DA våknet jeg!! Oj, tenkte jeg, da er jeg sannsynligvis gammel!!! Jeg så rundt meg på klassekameratene og jo, vi var nok blitt litt eldre alle sammen. Jeg er omgitt av eldre i nabolaget og vet at SÅ gammel er jeg tross alt ikke, men.... Knærne svikter meg, ryggen er stiv om morgningen,og fingrene deformeres og verker. Det vokser ut hvite hårstrå og huden på halsen blir slapp. Ja,ja, jeg gjør så godt jeg kan i hverdagen, og tenker at jeg skal stå på å holde meg i form så lenge jeg kan. Så lenge skuta kan gå.... Jeg har begynt på teaterkurs, skriver blogg, løser kryssord, svømmer så ofte jeg kan og går så mye knærne tillater det. Det å holde seg ung er ikke å farge håret, ta botox eller slanke seg, det er å holde seg årvåken, i bevegelse og holde hjernen i form tror jeg. Prøve nye ting, utvikle seg. Mange eldre begynner på et nytt liv som pensjonister. Hvorfor ikke? Det er farlig å føle seg gammel fra før man fyller 50. På den andre siden tror jeg ikke på påstanden om at aldre bare er et siffer. Vi må jobbe med den hele tiden. Noen holder seg friske, andre ikke, sånn er det bare.
Barneskole venninne Tina, datter Hilde og nabo Katerina på besøk,
vi er på rockekonsert med unge og gamle alder ingen hindring,
Alt er i hjernen, sier grekerne, alt sitter i hodet. Vi blir det vi tenker.
Hvor er det best å bli gammel tenker jeg. I velferdslandet Norge, eller i kriserammede Hellas? Det blir Hellas for meg. Men jeg skummer jo fløten ved å ha pensjon fra Norge, det innrømmer jeg gjerne. Men altså, det verste, det vanskeligste er å bli ensom og forlatt av alt og alle. Å sitte alene isolert uten kontakter. Hjemmehjelp eller hjemmesykepleie er en ting, naboer, barn og barnebarn som bryr seg er noe annet. Takk begge deler sier jeg!!! Mange eldre sitter pga sykdom, demens osv. Jeg tror på nabolag og det å følge med på hverandre. Det å dele mat eller en kake med naboen slik de gjør i Hellas og sør i verden generelt. Jeg tror at Nord-Europa har for mange ensomme eldre, som kunne vært unngått. Vi må nok investere i venner, familie og naboer mens vi kan. Støtte og hjelpe, ikke skyve folk bort og mure oss inne. Vi må se de som trenger støtte, og tilby hjelp. Dermed kan vi håpe på hjelp selv. Alle trenger et nettverk, men vi kan ikke vente at det er der hvis vi ikke bygger det opp!! Hvem som helst kan brått trenge hjelp, uavhengig av alder. Surmagede, grinete mennesker som bare klager vil ingen hjelpe.



På Kreta gjelder loven om at foreldrene dine var der for deg gjennom hele barndommen og ungdommen, de stiller opp for barnebarna og får så hjelp og støtte igjen. Det er en ring som sluttes når mor og far trenger din hjelp. Vi tar og vi gir tilbake. Barnløse tanter og onkler regnes med. Gamle og sykehjem trengs og burde vært flere og bedre i alle land. Man kan ikke ta seg av de gamle alle steder, men de lever selv om de er på gamlehjem!! De trenger besøk, turer og oppmuntring. Dessuten går man ut, på besøk, på eldrekafeer som er i hvert nabolag og på kafe.
bra å møtes ute,

eldre par på kafe,
eldre mann på fisketur i båthavna,

på søndagstur,

Men husk på hvor viktig det er at du bygger opp et nettverk mens du kan!
Min fra var heldig og var frisk og fikk leve til han var nesten 95. Han reiste ned hit i sitt siste år, tøft gjort!! Det å reise er ofte vanskelig for eldre, men så lever man lenge på minnene etterpå!! Far levde alene i Oslo, men med gode naboer ellers ville livet ikke vært det samme. Døtrene langt borte. Han slapp å være ensom, men holdt seg aktiv hele tiden.
far på sitt siste besøk i havna i 2011,

jeg på besøk i Oslo,

familien samlet minus Stine, påsken 2011,

man kan reise og komme seg ut, selv med stokk,

      Aldri forsent å besøke Kreta for første gang, og på byvandringene mine kommer alle aldre. Mange ganger er de litt eldre i bedre form enn de yngre!!
glade vandrere både unge og eldre,
Min nabo Katina ble 87 denne uka, hun hadde huset fullt av slekten sin på dagen, men hun tar imot dem alle hele tiden og er verdens beste oldemor for de små. Hele nabolaget passer på henne.
Katina med oldebarn på besøk,
Selv flyttet den eldste og den yngste til Norge, og Michelle reiser om en måned. De blir nok alle tre regner jeg med, så jeg må ha nettverket her, ikke vente av barna at de skal ta vare på meg i alderdommen. Hvis jeg får oppleve den da........ Gode venner, naboer og familie,kan man ønske mer? Ja , god helse, helsen er alt sier grekerne. Ikke alt, vi kan leve bra med dårlig helse hvis vi bare leter etter lyse punkter under himmelen. Og husk: Du er ikke for gammel, hvis du selv ikke synes du er det!!! Hvem har bestemt når man er for gammel til noe? Kan du, så gjør det!! Så seniordansere på Norske talenter på nettet i går, den eldste var over 90 tror jeg, står respekt av slikt!!!!! Heier på alle eldre som gjør noe nytt, noe spennende.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene i mars

Småprat

Spilia

Nyheter

Kathara Deftera i Nea Hora

Hippiene på Matala stranda.

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.

25.mars gresk nasjonaldag