Søndagstur til Kefalas.

Fra Kefalas,
Som før skrevet så er det mye besøk om dagen. I går var Hilde innom igjen med fine planter fra markedet til meg. Hun hadde jo med mange venninner, så de få dagene hun var i byen ( de bodde mest i Loutro) var hun fullt opptatt. Veldig hyggelig med besøk av gamle venner vet du!! Om enn veldig kort besøk. Nå er hun hjemme igjen, tenk det!! Guri og Bjarne kom mens Hilde var her, og så viste det seg at de hadde gått byvandring sammen , ja ja sånn kan det gå!! Les om dem i bloggen fra den 08.04 , da jeg besøkte dem i Alikianos. Jorgos hadde ikke truffet Guri og Bjarne men han og Bjarne fant tonen med en gang med snakk om tog, motorsykler og sånt.
gutta fant tonen,

med Guri,

Bjarne elsker katter,
De skravla ivei på engelsk, men det var greit med litt oversettelser av og til siden de ikke kunne alle uttrykk på engelsk. Guri og jeg syntes det var hyggelig at de fant tonen. Etterpå ble Bjarne med Jorgos ned på kafenio og så på at han spilte tavli en liten stund. Deilig å sitte her i gården min med en te-kopp synes nå jeg da!!
Vi kjøpte oss nytt tv igår, det gamle hadde mistet fargene og hadde en rar bilyd. Vi så Eurovision Songcontest på nytt flott tv, hele familien , for en opplevelse !!!! Og Sveriges sang likte vi godt, selvom Tonia var passe skuffet over at Norge ikke fikk flere stemmer. Selv holdt jeg en knapp på Belgia. Jeg måtte legge meg før alle disse landene fikk stemt , men de andre holdt ut.
I dag hadde vi avtalt en tur ut til fetter Bjørn og Lisbeth i Kefalas. Les Kefalaaas, du kan lese mer derfra i innleggene fra 19.10 2014 og 03.01. Det blåste skikkelig, så det ble ikke noe bad på veien som jeg hadde håpet. De ventet oss med nystekte vafler og vi koste oss på veranden med utsikt til sjøen og Kretas høyeste topp Psiloritis i det fjerne.
Psiloritis skimtes såvidt i disen,

Lisbeth og Bjørn utenfor huset deres,
Etterpå tuslet vi rundt i denne gamle vakre landbyen. Koselige små gater, kirker, kafenioner og flott utsikt helt over til Rethimno fra den øverste kirker.
vi besøker de vakre kirkene,

denne er fra 1864,

på byens torg,
Tallet på krikene er visst syv, og de har en anglikansk kirke i landsbyen for britene. Kos deg med bildene, og besøk gjerne denne landsbyen som er den høyeste i Apokoronaområdet og har vakker utsikt b¨de til sjøen, Psiloritis og Ta Lefka Ori, "De Hvite Fjellene"og flere steder å spise.
Ta Lefka Ori i det fjerne,
Debbie's
barneskolen er lagt ned, men brukes til opplæring i miljøvern for skolene i distriket,

koselige spisested,


Kreta på veggen,

fine gamle smug,



søndagsstille 

utsikt helt til Rethimno tvers over,
hovedgata med de mange eukolyptustrærne.
Nå sitter jeg i gården min igjen da, fornøyd og glad over alt besøket de siste tre ukene, men nå er alle de fridagen i mai over, og ingen nye besøk er på trappene.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Rapport fra Maleme

Siste dagene i februar.

Småprat

Nyheter

Elefterna- Margarites

Tur rundt Kamisiana

Nyheter

Søndagstur med Platanias kommune.