Maihverdager i byen.

Regnskyer over fjellene i dag,
Du kan tro det er rart vær om dagen!! Det var jo en liten varmebølge den første uka i mai, opptil 34 grader. I disse dagene, altså siste dagene i samme måned, har vi regn og ikke mer enn 25 grader. At det blåser er vi vant til, men skikkelige regnskurer i slutten av mai? Ja, ja været kan vi ikke gjøre noe med som du vet. På tirsdag da jeg og Katerina skulle til koret, så det dystert ut og vi avtalte at Jorgos skulle hente oss med bilen. Under prøven kom det en skikkelig skur med Afrikastøv selvsagt, og verden var brunrød etterpå.
lånt bilde fra tirsdagens regnbyge i havna,
Problemet er at det kommer som kastet på deg, du blir gjennomvåt på et minutt, og alt du har ute, stoler, bord, etc. blir vått og rødbrunt. Det samme skjedde i går kveld og i natt. Dette var ventet og Samaria ravinen var stengt i dag av denne grunnen. den åpner igjen i morgen. Men i dag er det fint, håper byvandringen blir uten plutselig regn!!! Ingen grunn til å bekymre seg sier jeg til meg selv, kan ikke gjøre noe fra eller til!! I dag begynner jeg ikke før 18.00, så nå rekker jeg å skrive ferdig før jeg går.
Willam koser seg i sykkelkurven min,

det blomstrer hos naboen,
Vi slapper av etter alle besøkende, helt stille nå, merker at helligdagene i mai er over. Men i nabolaget vårt er det ikke stille. Her feires det en spesiell helgensdag Osia Ipomoni. Den Hellige Ipomoni (tålmodighet). Hun var en bysantinsk keiserinne som het Eleni og levde fra 1371- 1450. Hennes levninger (sies det) er nå utstilt i kirken her. Du aner ikke hvor mye ringinger i klokkene , synging og styr det er !!! De kommer fra hele byen for å kysse boksen med levningene hennes.
ikon og levninger etter Osia Ipomoni,
Ellers er Ektor klippet. Jorgos satte igang å klippe ham me barbermaskin, han elsket det, og Jorgos fikk masse kyss og hele ansiktet vasket etterpå!!
klipping

og masse våte kyss,
Nå er han lett og glad og springer glad rundt. Han blir fin igjen etter ett par uker da vet du!
Oldebarnet til naboen Manolis har en sykkel her, og når han er på besøk sykler han glad rundt i gata vår og prater en masse med meg. Han er veldig opptatt av Ektor og synes han så rar ut. Hyggelig med barn i nabolaget, det er veldig stille her for tiden.
Manolis sykler,

Ektor og naboens katter,

kosegutt,
Jeg var med Jorgos på kafe her en dag. Her ser du Jorgos stamkafe i sentrum, med Nassos eieren. Denne kafeen heter Stenaki, og ligger i hovedgata i en liten stikkvei med en liten fontene i midten, litt før Agora. Her liker Jorgos seg, han sitter å ser på folk og prater med kjente. Brannnnene møtes her også, så det er alltid noen kjente. Skal du ha noe å drikke mens du er i byen, så stikk innom Stenaki.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Rapport fra Maleme

Siste dagene i februar.

Småprat

Nyheter

Elefterna- Margarites

Tur rundt Kamisiana

Nyheter

Søndagstur med Platanias kommune.