Vårens første byvandring.

Tonia ankom med fly fra Norge i går kveld og hun hadde en bra reise, (ikke med Norwegian heldigvis),og rakk å besøke kusine Rafaella og baby Jannis på klinikken i morges. Så nå er vi fire på to og seks på fire igjen!
Vi er i Koum Kapi,
Når jeg får henvendelser fra folk som vil gå på byvandring med meg, så sier jeg alltid ja. Dette første vinterhalvåret har jeg hatt noen sånne private turer. I dag hadde jeg den glede å gå med Berit og Jan som bygger hus på Kreta og bor i det påbegynte huset.
Det var en varm dag og vi møttes utenfor Agora klokka 11.Du kan si at vi gikk motsatt retning av de vanlige turene.Vi fulgte muren fra Agora og bort til Koum Kapi, deretter gikk vi ned og så på minnesmerket over de jødene fra Kreta som døde under krigen da båten de var ombord i ,ble torpedert av engelskmennene og alle ombord døde.
minnesmerket over de døde jødene,

Berit og Jan mitt følge for dagen,

utenfor synogogen i den jødiske bydelen,
Vi gikk runden opp i Splantzia og så opp på Kastellihøyden her gikk vi helt ut på tuppen og kikket ned på havna ovenfra.
Da vi kom bort i Topanas med de flotte store byggene fra den venetianske perioden, med deres pompøse hus og brede trapper, ble vi kaffetørste og gikk på Taratsa kafe.
venetiansk våpenskjold på hus i gamlebyen,

Renieris inngang,

fint nabolag,

Herifra der du hele hava, den ligger i annen etasje ,vegg i vegg med Amfora Hotell og har en terrasse med flott utsikt til hele havna.
utsikten fra kafeen,

moskeen midt i mot,

vakker dag i havna,
Kostas som driver kafeen er en etterkommer fra de gamle venetianske adelsfamiliene som kom og slo seg ned i Candia som de kalte Hania. De hadde mye penger og bygget med pomp og prakt og drev handel og tjente stort. Kostas familie heter i dag Tzortzakis, men de het opprinnelig Tzortzi og er en slekt med grener langt tilbake i Venezia. Han viste oss noe av alt det han har arvet, som et kart over byen på 1300 tallet, og et dokument skrevet på papyrus med familiens stempel. Kostas har gitt mye av arven med gamle trykk, mynter og papirer til et typografiak museeum her i byen. Her ser du et orginalt kart og dokumentet med stempel.
Kostas og Berit på Taratsa,

familiedokument på papyrus,

med  familiens segl,

og kart over middelalderbyen Candia,
Det var som sagt vår i luften i dag og grønnt og deilig ute på fortet ved den vestre vollgraven. Blomster og gress, klar blå himmel og sjø og hvite fjell i det fjerne,supert!!!
inngangen til kirken her oppe,
vi besøker den ytterste delen av muren,

noen bilder fra turen,

Det er jo unektelig deilig å gå rundt i byen på en sånn deilig vårdag med rolig tempo og lite folk i gatene.
Takk for en hyggelig tur Berit og Jan!!
Jeg starter opp den 10. april, men vi må nok starte klokka 17.00 skal vi rekke det før det blir mørkt tror jeg. Dette kommer jeg tilbake til.
Jeg rakk et raskt bad før jeg startet med undervisning. I morgen er det meldt regn, det gjør ingenting, så kan jeg sitte inne å se på ski på TV med god samvittighet!