På tur langs strendene.

Etter mye kaldt vær og snø, steg temperaturen til 20 grader i går. Da tenkte jeg,nei nå må vi ut å gå til Agios Apostolous. Skulle jo ha sittet inne og sett Sundby og Northug kjempe seg opp monsterbakken i Tour de Ski, men jeg valgte stranda.Tok sekken på ryggen og hundene med. Vi gikk gjennom Nea Hora og utover strendene. For en deilig dag! Det var allerede mange ute på tur,noen med hunder som meg,andre syklet ,jogget,gikk eller badet.
Deilig å spasere på stranda i Hrisi Akti,
Vi er glade for at vi har dette friluftområde her ute. det ligger rett utenfor byen,enklet å nå. Her er det seks strender etter hver andre fra Nea Hora til Kalamaki.Du kan lese om disse strendene i innleggene fra 5. og 18. januar og 21.august.
Det var riktig nok mye grums fra enorme bølger og mye skader etter nedbøren, men sånnt blir ryddet bort etterhvert.
Inne ved broa mellom stranda og Nea Hora, er det lett å se at det har regnet og at elva har gått over sine bredder. Om sommeren er det nesten ikke vann her, men nå er det mye smeltevann fra snøen i høyden som renner ut her i Kladiso elva.
fullt opp av bambus fra det voldsomme regnet som har skyllet det med seg,

vannmassene har ødelagt trappa litt,

mye vann i elva nå,

















Jeg elsker å gå her ute om vinteren, stille på stranda, hvite topper, blå anemoner overalt og deilig rent vann å bade i !
vakre anemoner ,

jeg har alltid likt å plukke blomster,
Hundene liker også disse turene, denne friheten det er å løpe rundt i naturen. Vi har ingen båndtvang og de liker å leke på stranda. De kommer aldri på disse strendene om sommeren med så mye folk og solstoler overalt. Da bader de på "hundestranda vår" inne i byen.
utsikt mot Agia Marina,

og mot Stavros,

den første bukta i Agios Apostolos,

utsikt mot Daratso og fjellene,

her går det små turveier,

Hrisi Akti sett ovenfra,

vinterbaderne i Hrisi Akti har sitt eget hjørne,

her nyter de vannet og sola.

no comment,

hvite topper i det fjerne bak Souda,

fint turområdet bak strendene,

Jeg stoppet og badet på vei innover igjen. Iskaldt i vannet etter det kalde været i det siste,det innrømmer jeg gjerne, men det er forfriskende og jeg elsker det.Etter at jeg begynte å bade om vinteren, er jeg mye mindre forkjølet enn jeg pleide heldigvis. Blir jo også herdet og fryser ikke så lett.
Vi kom oss hjem til jentene skulle gå sin siste etappe i Touren,og fikk dusjet av oss sand og salt. Jeg skar grønnsaker til suppe og laget sukkerbrød til Michelles bursdagskake mens de løp. Hundene var helt urørlige på sofaen resten av dagen, mens vi feiret 24 åringen vår!!
24 åringen,kake og anemoner.
Kos deg med bildene du, så hører du mer fra meg om noen dager. Værutsiktene lover kulde,vind og regn igjen,vi får se hva vi får.Rare tider, mye merkelig vær overalt i Europa om dagen. Jeg husker hvor kaldt det pleide å være hele vinteren i min barndom i Oslo,og hvor stabilt været var her på Kreta ,temperaturen pleide å ligge på rundt 10 grader hele januar og februar, og snøen la på fjellene fra oktober til mai. Men jeg nyter nå varme dager med sol jeg da!!!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.

Kathara Deftera i Nea Hora