Regn og septembersøndag.

Vi våknet opp til lyden av regn i dag!!Skikkelig regn som slo mot taket,for en nytelse! Når det ikke har regnet siden april,(ok jeg husker ikke om vi hadde regn i mai)eller der omkring, så er det så forfriskende. Gater og gårder bli skylt rene for støv,og alle fastboende sier ENDELIG.Men vi vil selvfølgelig ikke ha noe heldagsregn, det liker ingen av oss. En regnskur,fint,heldagsegn tilhører januar og februar.I øyeblikket har det stoppet og da vet du at sola ligger på lur. Temperaturen begynner å bli mer levelig nå,under 30, og skolen begynner endelig denne uka. Høsten er her og dagene blir betydelig kortere.

Paraplyene måtte frem,

og gata vår ble ren for støv.
I går hadde jeg en rolig dag, uten elever og barna mine har reist til Norge for en måned,så her var stille. Jeg fikk vite om en norsk kvinne som var innlagt på den private klinikken som ligger her i nabolaget ved siden av Agora omtrent. Gikk bort dit på besøk på formiddagen. Fant henne i godt humør uten å klage på noe. maten bra,legen flink, reiseselskapet fulgte opp og kom hele tiden. Det eneste hun var bekymret for var reisefølget som var sluppet opp for sine egne medisiner siden han skulle ha reist hjem dagen før og hadde bare med medisin til og med lørdag. De må bli så lenge hun ikke er bra nok til å reise. Legen ble tilkalt og kom innom. Vi forklarte ham situasjonen,og det var greit, han får også medisin på klinikken. han er der for det meste og holder henne med selskap.
Jeg tenkte etter all den diskusjonen om det greske helsevesenet som har gått på facebook gruppe, at det kommer an på hvem som er innlagt. hun er positiv og takknemlig, andre surmuler for det minste.Så lenge man får hjelp og kan kommunisere og terapien hjelper bør man vel strengt tatt ikke klage, eller tar jeg feil?
Ikonene av Maria Jesu mor utenfor kirken,
Før jeg gikk innom til dem på klinikken igjen på kvelden,gikk jeg bortom kirken her,hvor en utendørsmesse til ære for Jomfru marias fødslesdag ble holdt. Fullt av folk,mest damer som vanlig, med matutdeling etterpå. Sardiner og brød fikk de. Nå tror jeg det snart er slutt på all Maria feiring i vår kirke, så tar de  vel ned vimplene som har hengt i gata  siden 14,august.
noen kom ikke inn i gården,men sto utenfor,

Vi pratet en masse, de hadde jo eget rom med balkong,flott utsikt og varm mat to ganger om dagen. Han kan være der så mye han vil men er innlosjert på hotell like i nærheten. Håper hun blir fort bra nok til at de kan reise hjem,ikke sånn men ønsker å avslutte ferien sin!!
På kvelden gikk Jorgos og jeg en tur ut til fyret med hundene.
På turen gikk vi forbi en modell utstilling som skulle ha premieutdeling.
klare for prisutdeling,

flott model av en av byens gamle skoler,

og båter,

gutta går alltid samlet
Det var den typiske andelen av turister, kjærestepar og lokale ute på moloen.
Vi kom presis til flagg nedtagelsen. På søndager kommer et militærkorps og spiller nedenfor Firkas og flaggstanga oppe på toppen.
flagget fires til musikk på søndager,

alltid godt med en dukkert synes Jack,

flotteste utsikten fra fyret,
Noen skyer lå å lurte over Apokoronas, og bak fyret, og jammen ble det ikke regn av det!!