August rapport.

Hei,hei!
Nå sitter jeg her på en ekstra varm lørdag i august med nydelige druer og ferske fiken fra gatemarkedet. Ferske fiken er jo en delikatesse, som vi her får billig på marked og i butikker, eller plukker selv av fikentrærne. Deilig med frukt, vifte og te. I dag gikk jeg på markedet med min venn Irene, som reiser hjem imorgen. Hjem til 15 grader og regn i Sverige ,så hun nyter sol og varme enda litt. Vi gikk ned på stranda i Koum Kapi og hadde en deilig stund der mellom de lokale barn ,foreldre og eldre som bruker stranda.Et herlig liv på en fin strand. mange unge hopper fra klippene, noen bare sitter der og nyter,mens andre bruker vannet til gymnastikk av stive vonde kroppsdeler.
En vidstille dag på stranda,

deilig å dyppe seg i varmen.

Vi liker å bade i Koum Kapi,

noen hopper,noen svømmer og noen fisker,

spennende å hoppe fra klippene,


mens noen foretrekker å sole seg.
Det er 41 grader i Paliohora, 38 i innlands landsbyen Alikianos, mens vi her i sentrum av Hania ,har 32 grader! Ingen vind gjør det spesielt varmt i innlandet og på sydkysten, men vi har jo sjøen og det hjelper å bade og sitte i skyggen.










I går var det en merkedag for min venn Katerina og hennes datter Melina. Melina fyllte 18 år, og det har hun ventet på ett år nå. Hun vil gjerne jobbe,men de jobbene hun har spurt på, trenger folk over 18. Jeg var innom der i gårkveld og fikk være med i feiringen. Det er viktig med litt inntekt fra alle i husholdnigen,siden de såvidt greier seg til daglig. Til lykke Melina!!
Melina og Katerina,

rosa iskake mmm.
I dag går jeg baklengs, litt sånn bakvendtland. Ok, i går kveld var det tid for min ukentlige byvandring, og det dukket opp fem. Tre danske Kim,Lotte og Unni, og to norske søstrene Heidi og Elin. Det viste seg at de bor på samme hotell alle fem. De bor ute hos Anna som alle sier,dvs på Alkionides som Anna Troulaki en av mine første elever.Så hyggelig at de bodde der alle sammen, så kan de holde hverandre med selskap. Lotte satt i rullestol siden hun er rekonvalsent etter en operasjon og ikke har så mye krefter. Men på byvandring skulle hun, så hennes mann Kim kjørte henne rundt. Dette synes jeg det står respekt av!! Fra dem begge. De tok en liten avstikker i den første delen ,muren ,Topanas og det jødiske kvarteret,men så gikk vi sammen resten av turen.
Elin,Unni og Heidi i det jødiske kvarter.

Mye folk i Theotokopoulou.
















Min venn Jimmy (Dimitris) fra Ta Hani ,med gudsønn. ved synagogen.
Dessverre var synagogen stengt ,men vi fikk med oss siste dagen med undervannsutstillingen av gamle bilder fra havna. Det passet jo perfekt, siden bildene var av hendelser og epoker jeg snakker om på  runden. Dessverre  er den ikke permanent.
Fine bilder fra andre tider under vann,


Kim kjører Lotte og Unni går bak.



















I går endte vi opp på The Well of The Turk og spiste der alle sammen. Det var en hyggelig slutt på en fin vandring,om enn litt i varmeste laget i gårkveld,men sånnt rår jo ikke en stakkars guide over!!
Maten er så god her ,og det er mye atmosfære. Jeg har skrevet om stedet flere ganger,og tar det altså med i vandringene utover. Ved ett av bordene satt Guri som var med på den første vandringen!!Artig synes jeg. Det er alltid så hyggelig å treffe folk på disse rundene,og se at de er fornøyde og trives.
Elin, Unni, Lotte, Kim og Heidi på The Well of The Turk,

Nydelig salat og hyggelig selskap.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Nyheter

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Imbros ravinen

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.