Sommerstemning rundt Agora.

Ja, så er det fredag igjen,og jeg sitter her i gården min og skriver litt i bloggen min. Jeg synes at det er så koselig å skrive litt om alt som skjer i byen,på øya og i livet mitt.
Om litt tusler jeg bort til busstasjonen for å se om noen dukker opp. Like spennende hver gang. På lørdag kom det ingen,jeg hadde jo akkurat kommet hjem fra Aten,med en forslått storetå,så det var ok.
Tåa er litt øm ennå,men det skal nok gå bra.
Det er overskyet og blåser endel i dag. Rart vær vi har om dagen. I går var det kjempevarm sønnavind og vi smeltet i varmen. Vinden snudde i natt,og det er deilig å luftig. Vi som bor her og  har en lang het sommer foran oss, gleder oss over disse vindene og ikke så varme dager,dem får vi nok av senere. Men jeg forstår jo alle dere som når dere er på ferie ønsker dere BARE sol og ikke for mye vind. Personlig synes jeg at det er rart at alle de store hotellene som skandinaviske reiseselskaper samarbeider med ligger langs de mest vindutsatte strendene. Det er jo mye vind her på øya,og er det rødt flagg, så for all del IKKE BAD!!!Lenger inn mot byen ligger flotte strender rundt Agious Apostolous med mange fine bukter og velge mellom, Hrisi Akti eller Golden Beach som det også kalles, og bystranda Nea Hora har fine strender velegnet for småbarn og i le for de store bølgene. Du kan lese litt om dem i bloggen fra 18.01,Ta en buss eller taxi inn dit når det røde flagget er oppe.

Jeg var en tur i byen i morges for å handle inn og gå til legen,tok kameraet med og knipset litt sommerstemning i og rundt Agora,markedshallen vår.
Frukt og grønt og saltet fisk.
Jeg skrev om den den 13.11.2013.
I dag var det ikke overfylt heldigvis, det er det når det er veldig dårlig vær og alle turister drar inn til byen, og når cruiseskipene legger til i Souda ,og kjører turistene med busser til byen. Da stopper de utenfor Agora og fyller hele hallen.De kommer i grupper og det er slett ikke sikkert at noen handler i det hele tatt.Men bevare meg vel,det er flott for byen at de kommer!!Men i dag var det ikke overfylt altså.
Turister kikker,

leser om Agora,

noen sover på teppet,

og noen i vogna.

Noen kjøper fisk med hunden sin,

noen spiser deilige lokale fiskeretter,

og byens pensjonister koser seg med en kaffe.































Min polske venninne Irena som jeg har skrevet om før, har fått jobb i en butikk inne på Agora. Den ligger på høyre hånd når du går rett fram inne i hallen fra hovedinngangen,nær utgangen mot trappene. Irena har fire barn ,taxisjåfør mann og er alltid like smilende blid.Irena ved butikken,

 ekspederer alltid med et smil.Rundt Agora går livet sin skjeve gang,noen handler,noen kikker og noen slapper av. Gammelt og slitt det meste,men detter er den levende byen vår,pulsen av byen slår her rundt Agora. Kafeer,butikker og den fine åpne plassen utenfor hvor alt offentlig foregår,som jule og nyttårsfering og andre kommunale feiringer og alle demonstrasjoner begynner jo her med taler og musikk. Utenfor er det også fint å sitte med en kaffe. Trappene ned med en ny liten kafe/bar, og Kronos en av byens eldste konditorier. Hun fikk ny kanarifugl med bur i dag!! Sommerstemning i gata.Utenfor Inka butikken er det en blomsterhandler, de selger sine egne produkter,og er ikke noe fancy butikk,men de har bra varer som overlever. Du vet jo at jeg har mye planter,vel jeg m innrømme at jeg kjøpte noen nye i dag også. De koster 60 cent pr. plante,ikke så mye synes nå jeg da. Elsker disse flotte fargene, de gjør meg glad!!Kan ikke motstå disse fargene!!Jeg hadde litt undervisning i gården som vanlig, først Kostas,og så Katerina. Hun har holdt på litt, hun er pilates lærer.og skal flytte til Stavanger til høsten. Det er jammen ikke lett å lære norsk synes hun, men vi jobber hardt,så noe får hun med seg i baggasjen og slipper å starte på null i dette for grekere vanskelige språket vårt!!!!Katerina prøver å lære norsk..

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Nyheter

Aprilsøndag i havna

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Det greske alfabetet.