Lørdags gatemarkedet i Hania.

Det er søndag og stille i nabolaget. Vi har lov til å være late,og bare nyte dagen. En flott strand dag i dag,men vi holder oss hjemme jeg og Michelle. Hun har flydd på stranda hver dag denne uka og jeg venter til senere i sommer,jeg bader jo allikevel hver dag i badetrappa. Gro kom i går kveld, og hun er nede i Koum Kapi og bade i dag. Hun kom med Norwegian og etter en fin tur tok hun bussen til byen,og kom innom hos oss. Hundene ble kjempeglade som alltid når hun kommer innom til oss.
Gro og Jorgos ser litt fotball.
Vi tok en liten tur ned til i Splantzia og satte oss på Plantanos det var en fotballkamp i gang selvsagt,og de fleste stedene har tv på utenfor så de som vil kan se på kampen.
Høy stemning utenfor Platanos i går kveld.
Det var Tyskland mot Ghana. Jeg gikk hjem før kampen var slutt, så jeg vet ikke hvordan det gikk,men ved hvert mål klappet alle.Det er jo hyggelig synes jeg med dette samholdet selv om jeg ikke liker fotball noe særlig.
En vanlig lørdag i Splantzia.
Jorgos kom å holdt oss med selskap.

En deilig kveld og så hyggelig at storesøster er kommet.
Jeg hadde vært på gatemarkedet som vanlig. Jeg tok med meg fotoapparatet siden jeg er så fascinert av gatemarkedet eller laiki som det heter på gresk. Alle nabolag har ett laiki i nærheten. jeg er så heldig å bo rett i nærheten,og det tar meg to minutter å gå dit. Jeg skrev om det den 26.10.2013.
Grønne bønner i massevis.

Kirsebær,meloner og tomater.

herlig rødløk,

vannmeloner fra Akrotiri.

sunt og godt med grønt og friske gulrøtter

saftige kirsebær og meloner,

rødbeter med blader sønn vi spiser dem her.
Hania produserer også kjempegode avokadoer.
Ta deg en tur på ett sånt marked hvis du er i Hellas på ferie,spør deg fram hvor og hvilken dag det er gatemarked i nærheten. her i byen er det lørdagsmarkedet som er det største og viktigste,men det er markeder i Dikastirira(mandag)Nea Hora (torsdag),Pahiana(onsdag) Minoosgata mellom Splatzia og Koum Kapi (lørdag). Du kan finne den hvis du fortsetter rett fram forbi Agora byens markedshall. Etter en stund ser du alle folkene. Eller i Nea Hora, langs sjøen.
Hyggelig stemning,

men husk,vi pruter ikke på prisene!
Jeg hørte på NRK en   fra Dnb,som rådet nordmenn til å alltid prute i utlandet, og særlig på markeder. Jeg må bare si at i Hellas pruter man ikke! Det er ganske sjenerende for alle de som arbeider i smykke/kles/og suvernirbutikker med turister som pruter. Og på markeder i Hellas pruter man ALDRI!! Det gjør dårlig inntrykk på de butikkansatte med turister fra Nord-Europa som ikke er villige til å betale det det koster når de er på ferie.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Kathara Deftera i Nea Hora

Siste dagene i mars

Småprat

Spilia

Nyheter

Hippiene på Matala stranda.

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Nyheter

Det greske alfabetet.