Gift med en greker.

Gresk ortodoks bryllup i 1991.
Hvordan er det å være gift med en greker lurer du kanskje på. Vel det er vel både og ,som å være gift med hvem som helst regner jeg med. Selv har jeg ikke vært gift før, jeg giftet meg ikke med  min eldste datters far , men vi levde sammen. Det var ikke vellykket og jeg var alene helt til jeg møtte Jorgos.  Jeg hadde alltid sagt at jeg aldri skulle gifte meg, og iallafall ikke med en greker!!!!!!
Men det forandret seg etter at jeg møtte ham som 33 åring og drømte om flere barn. jeg forsto at det ville være best å ha alle papirene i orden for barnas statsborgerskap og etternavn. Man skal visst aldri si aldri har jeg hørt.
Med Michelle ,svoger Tore fra Norge og Gro.

Utfordringene har stått i kø for å si det sånn, men vi har jobbet oss igjennom alle hverdagens små og store problemer og holdt sammen. For oss var det viktigste å gi hverandre lov til å gjøre ting hver for oss, å respektere de behov og ønsker vi hadde. Jeg for eksempel liker å sykle og å gå opp på fjelltopper og sånt, Jorgos hater det. Han liker å kjøre bil og motorsykkel og jeg foretrekker å gå eller sykle hvis jeg kan. Han er med i Harley klubb, men jeg er ikke så begeistret for å sitte på å være eksosrype for å si det sånn. Fint, jeg går i fjellet, og han er på tur med Harley gutta, og ingen er sure for det, tvert imot.

En stolt pappa.

Stine med sin nye familie Rafaella, Spiros og svigermor.













Du kan lese om vår familie og hverdagen vår i innleggene av 30.10 ,31.10 ,01.11, 11.12,2013, 23.01, 24.01 og 02.02. 2014 blant annet.
Så får du et bedre innblikk i vår hverdag og ale utfordringene. Jeg vil si at det å gifte seg med en fra en annen kultur er uansett ikke lett, og man komme hele tiden i konflikter når det gjelder høytider, religion, familie osv. Våre skjæringspunkter har kanskje først og fremst vært i hjemmet.Jeg har aldri elsket husarbeidet, og har så mange helseproblemer at det er tungt for meg, han gidder ikke og dermed er kranglen igang. Hva gjør man? Skaffer vaskehjelp! Vi har hatt vaskehjelp siden jeg fikk Michelle, det har vært løsningen hos oss. Jeg ble veldig sliten og lei av at svigermor ikke respekterte meg som kokk. Hun skulle jo alltid lage mat til sin lille gullgutt, og ringte alltid med beskjed, kom og hent mat!!!
Antonia min svigermor på besøk  med gryte med mat.
Da hadde jeg høyst sannsynlig strevd meg avgårde til butikken med to små, laget mat med baby og en fire,fem åring og stresset for å få maten ferdig før Stine og Jorgos kom hjem, også ringer hun med beskjed om at hun har mat ferdig!!!AAAA, kjempe irriterende! Jeg forsøkte å få henne til å inngå en avtale med meg.Mandag, onsdag, søndag, du, resten jeg for eksempel. Men nei, det gikk ikke. Helt til hun ble syk og sluttet å lage mat holdt vi på sånn, men jeg vente meg til det, og lærte å innrede meg deretter. Det store problemet kom da hun døde, og jeg måtte prøve å lage "hennes" mat. Huff, det tok litt tid før de glemte hvordan hennes boureki hadde smakt, og godtok min som den beste!!

Jorgos med far og Tore på Omalos.

Jorgos foran til venstre,med familien i Splantzia.
Alt går har man bare tålmodighet, og det har jeg.Og  jeg finner den respekten jeg ønsker hos Jorgos, han tar meg for den jeg er og prøver ikke å forandre meg eller jeg ham. Så gjør det ikke noe om jeg leser bøker og han aldri, jeg svømmer hele året og han bare i juli/august. Vi trives i hverandres selskap og elsker hverandre, men må ikke henge sammen. Jeg elsker å være alene hjemme, og Jorgos er sjelden hjemme lenge av gangen,han er en typisk gresk mann på den måten og det gjør meg ingenting. Jeg trenger pusterom, og han trenger å være ute blant folk. Mitt råd til den som bor sammen med en fra en annen kultur: la dem få sin frihet til sine ting, ha respekt for andre kulturer og vaner.Ikke drukn den andre i omsorg og ikke prøv å kontrollere noen.Dette gjelder jo alle forhold uansett.
På slutten av 90 tallet.

På Harley treff i Retymnon.

I en venns bryllup ifjor.
I dag er det bare oss to igjen hjemme + alle dyrene våre selvsagt. Vi har blitt enige om rutiner med hundene, jeg tar dem ut om morgenen og han om kvelden, han  er innkjøpssjef for dyrefôr, og jeg menneskefor.
Jorgos tar seg av hundene etter en tur.

Mater alt som er av dyr.

I dag er det bare to av hundene igjen å mate.

Med Tommy og Suzy.
En liten deltalj til. Etter alle år med delt seng og soverom, nyter jeg å sove alene ENDELIG!!Hvorfor, spør du kanskje? Jeg har ikke sovet en hel natt siden Michelle ble født og likte ikke at han alltid vekket meg når han la seg mye senere enn meg. Som brannmann med vakter hele livet , hadde han ingen fast rytme , mens jeg sto opp med barna om morgenene kom han enten hjem eller hadde dratt klokka 06.45 , eller sov lenge på fridager.
Nå kan jeg sove hele natten og uten hunder og katter!! De har han hos seg. Det betyr ikke at jeg ikke elsker ham like høyt, men at jeg har mer overskudd og kjærlighet for ham!!Jeg håper ikke jeg kjedet deg?

Jeg legger ved noen bilder fra livet vårt med familie,barn og barnebarn.
Stolt hane i kurven med søster, nieser, døtre og svigerinne.


Jorgos har begynt å gå litt i Agious Apostolous.
Stine, Jorgos, Rafaella og Stines forlovede Fredrik.
Første møte med den nye slekten. Daniel mitt barnebarn.
På tur i havna med Daniel og Stine i sommer.

Med Jack.




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Nyheter

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Imbros ravinen

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.