Fredags tur med Jorgos og hundene.

Garveriene i Halepa.
Hei, hei, nå er jeg nettopp kommet inn døra fra norsktime i Agia Marina. Satte over tevann, fant fram noen greske kaker og kikket på dagens bilder. Hm, skal jeg bare skrive om badeturen med Jorgos og hundene tro? Aaa, jeg må jo nevne garveriene i Halepa også.
 Ivan var ferdige med dagens time, han er ferdig med trinn 2 og skal begynne på trinn 3 på mandag forresten, og i dag sang vi Se min kjole ,både med Ivan og Stratos, Dimitris og Harilianna. Fin sang for å lære fargene, den bruker jeg for alle elevene mine. Mellom Ivan og de andre hadde jeg akkurat tid til et bad med hundene og å lage mat. Jorgos kom hjem og ville gjerne være med.Han bader ikke, ta det bare rolig!
Utsikten til fjellene fra veien.

Et oliventre i nabolaget.
Vi tok hver vår hund i bånd og ruslet ned til skolen som Jorgos sier, dvs ved parkeringsplassen før båthavna.Her lå det en politiskole fram til 1945 da den ble bombet og skolen ble flyttet til Rethymno hvor den ligger enda.Da Jorgos var barn lå den rester av den her hvor det idag er parkering.Altså heter det skoli. Skolen ble i !923 bygget ut også oppe på festningen og var veldig populær.
Jorgos og Jack.
Flotte nyutdannede politimenn i datidens uniform.
Stolte politielever utenfor skolen.

Sånn så det ut da skolen lå der.
Idag er dette en viktig parkeringsplass og stranda nedenfor er jo en fin hundebadestrand synes jeg da. Vi kom oss den på denne stenete stranda, og jeg og Jack gikk uti. Jeg bærer hen litt, ellers kommer ikke denne late hunden seg uti. Etterpå svømmer han til land og jeg utover. Deilig stille men kaldt vann idag. Ektor kom selvsagt ut for å redde meg , mens Jack fulgte bjeffende med mens jeg svømte som han pleier. Jorgos fulgte med å lo godt av disse ivrige badevaktene.
Garveriene i Halepa sett fra stranda.
I går leste jeg i avisen om Tabakaria som er bestemt fredet. Skrev om dem i bloggen fra den 7. og 8. februar.Det er 26 bygninger og det stod at de ble bygget av Mohamed Ali ,som var Egyptisk leder her fra 1830-1840 da det var Egyptisk herredømme.Han fikk også bygget fyret forresten. Garveriene var ekstremt populære og viktige for byen og var det nærmeste Kreta noengang har vært til industri. Halepa var den gang langt utenfor bymuren, og fint plassert ved sjøen med grei ankomst fra Aten og utlandet. De bløtla skinnene i sjøen først, og her er veldig grunt, så det passet ypperlig.
De borterste garveriene i enden av Halepa.

Sånn ser de ut i dag.

Gammelt bilde av garveriene.
Vi gikk hjemover gjennom smale gater opp til plassen til Splantzia og gutta fikk et deilig bad ved springen i gården. Ektor liker seg oppe på taket på overbygget, der har han utsikt og sol og tørket så fint.
Ved parkeringsplassen ligger tavernaen Hristostomos.


På vei hjem.
Ektor soler seg og følger med.

Deilig med et bad etterpå.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.

Kathara Deftera i Nea Hora