Hunder og katter

Noen familier er gladere i dyr enn andre.Vår familie ligger over gjennomsnittet der. Som dere sikkert vet, er det ganske vanlig at hunder og katter lever løse i Hellas. Sørgelig mange ganger, men som oftes har de det greit. Katter fanger mat,eller tigger fra bordene på tavernaer hvis det finnes i nabolaget deres.Hunder spiser det de kommer over og vender seg til det.De lever fritt så lenge de lever. Jeg vet at mange utlendinger, særlig tyskere, ser på det som at de har dårlige liv, og skriker opp om dette hele tiden. En smart ting er å sterilisere dem,og slippe dem ut igjen så de ikke formerer seg for mye  hvis man ikke finner ett hjem til dem.Det er det mange dyreorganiasjoner i Hellas som gjør. Men her i Splantzia har vi en tysk dame som heter Silke som samler opp dyr og holder dem innelukket i et rom. Der bjeffes og mjaues det fælt.Hun selger dem til Tyskland etterhvert. Problemet hennes er at hun elsker dyr, men ikke mennesker og krangler mye med folk om alt bråket og lukten. Det er nok ikke alltid et bedre liv for en hund eller katt å bo inne i en leilighet alene hele dagen og uten andre dyr.De liker jo helst å ha andre dyr til selskap. Jeg mener absolutt ikke at det er galt! Men er det alltid bedre? Jeg snakker om Hellas nå, hvor klimaet gjør at de kan overleve ute.Hunder er jo flokkdyr,og katter har alltid glede av hverandre.
 Vel, i vår familie begynte vi med en hund, Lady en flott collie.Da hun døde i 1999, kjøpt vi oss Tommy, en puddel-griffon. Vi elsket han over alt på jord, røytet ikke (etter en collie var det himmelsk!) og var så søt. Så dukket det opp en katt som Jorgos  begynte å mate. Han hadde alltid ønsket seg en katt, og han fikk ikke ha dyr i barndommen. Hun var gravid viste det seg, og fødte ute i et rom vi hadde i gården der vi bodde da. Tonia ble helt vill etter kattungene, men de var ville og ikke lette å komme innpå. Det endte med at alle forsvant, untagen en hundkatt som vi kalte Suzi. Etterhvert ble hun mer og mer tam. Jeg ville ikke ha katt inne for jeg er allergisk, men jeg elsker katter altså. Jeg ble lagt inn på sykehuset og da jeg kom hjem etter tre uker hadde hun flyttet inn!!!Tommy syns det var helt greit han, de var gode venner. Det var ok å være to.
Suzy




Tommy
 Senere dukket det stadig vekk opp nye katter, de fikk mat ute, og snart bodde de også inne. Det gikk rykter blandt kattene i området om hvor en fikk mat og kjærlighet tror jeg nok!!!Jorgos og Tonia syntes veldig synd på alle. Vi fikk oss hund nummer to, da Tonia trengte sin egen hvalp. Han heter Jack, oppkalt etter Jack Sparrow, men viste seg å ikke være så tøff som han. Så dukket Sabrina opp. Hun var så flott,og slo seg til. Jeg fikk alle katter som dukket opp steilisert, men jeg drakk ikke Sabrina.Hun var gravid da hun kom og  plutselig fødte hun inn på rommet til Tonia. Vi beholdt to av ungene, William og Elisabet (kalt Boboka). Til sist ble vi spurt om å hjelpe til å finne hjem til en herreløs Yorkshire terrier,han kom hjem til oss, og da var det gjort,han ble!!!Samme alder som Jack, de fant tonen øyeblikkelig. Han het Jumanzy sto det på halsbåndet, men vi kaller ham Ektor.Da vi skulle flytte ned hit, avtalte vi å la tre av kattene bli igjen i nabolaget der de hørte til ,og BARE ta fire med hit. Naboene var glade for å mate dem. Jeg må hele tiden minne Jorgos på at vi IKKE mater andre katter!!!! Så her er altså dyrehagen vår! Eller som jeg kaller huset vårt Jorgos Ark. Han er sjefsmateren,det er veldig nøye hva de spiser. Jack sier ifra klokka tre hver dag.NÅ ER DET MATTID,roper han og alle stemmer i. Helt villt!!!!
Sabrina og William,mor og sønn
Jack og Sabrina,gode venner.



Sabrina slikker datter Boboka.
Ektor

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene i mars

Småprat

Spilia

Nyheter

Hjemme igjen.

Kathara Deftera i Nea Hora

Hippiene på Matala stranda.

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.