Bak kirken

Tenk så heldig jeg er som bor bak denne flotte kirken  som jeg skrev om i går! Vi som bor her har to innganger til husene våre, fra hagen og fra smuget. Inngangsdør med ringeklokke og postkasse er i smuget som heter Neofitou Ikonomou ,det er adressen vår.Men de fleste som kommer bruker hageveien. Vi bruker begge .På denne siden har vi sol hele dagen, og vi nyter å være ute å klipse litt på rosebuskene våre, Jorgos tar seg en røyk,jeg leser,henger opp tøy( som tørker raskt),og prater med naboen om hvor heldige vi er som har uteplass. De andre stakkarne på andre siden av veien i smuget,har ikke noe,så de sitter utenfor husene,og har masse planter i gata og kanskje en takterasse.Huff,og huff sier vi og godter oss! Som Røajente må jeg si at selv etter 30 år på Kreta,kan jeg ikke tenke meg å sitte ute i gata på en pinnestol!Det er liksom ikke meg.Her sitter de ute alle steder.Holder meg i gården jeg da,asosial nordmann,huff,huff.
Utsikten fra soverommet

Vår og Katinas gård.
 Jeg har gården full med familie,venner,barnas venner og elever hele sommer halvåret. Og kyria (fru) Katina har også huset fullt av familie om sommeren.hun er i åttiårsalderen og har tre barn ,mange barnebarn og fire oldebarn. Hele sommeren er sønnen og svigerdatteren som bor i Tyskland her.Da snakker vi om 6 måneder. Flere dager i uka kommer oldebarnet Manolis på tre ,og så passer de ham hele dagen. han er kjempesøt og Katina elsker ham.han springer opp og ned i gården og skal prate med meg og hundene mine. Når mitt barnebarn er her er det ekstra stas!!!Daniel roper han,Daniel!!!I sommer var det bryllup, ett av barnebarna hennes giftet seg,og da kom barnebarna fra  Tyskland med oldebarnet  Ilias på seks bodde der i tre uker.Full rulle med fire generasjoner.Katina  søkte tilflukt til smuget med lille Manolis, når det ble mye mas. Der koste de seg i den avkjølende trekken som er der.Da den store dagen kom, ble bruden ble pyntet og gikk til kirken med hele følge fra Katinas hus. Vi var selvsagt innvitert som skikken er.
 Men nå er det oktober, og vi nyter at alle er reist, og Manolis går i barnehage og kommer bare på besøk med mor og far.Men akk, som vi savner dem alle sammen !!!!! Huset på den andre siden av oss står tomt. der er det en større hage, og store trær.Deilig for oss med en tom hage med trær som gir skygge. Eieren prøver å selge, men det er falleferdig og har ni rom!!!!Ikke lett å selge ,bra syns vi da. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Nyheter

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Imbros ravinen

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.