På tur til Xirokambi

 


Min første riktige tur i det nye året, gikk til nabolandsbyene i høyden bak Maleme Μάλεμε. Jeg gikk alene denne gangen, trengte en tur uten hunder. Jeg vil gjerne ha med noen på denne turen, eller en lignende. Jeg brukte tre timer og hadde en liten pause i parken helt øverst. Der spiste jeg de deilige koumara κούμαρα, eller fruktene fra jordbærtrærne der oppe. De er moden på denne tiden av året og jeg blir dratt opp dit hver vinter for å oppleve dem. 



på denne benken tok jeg pause,












På denne tiden er det jo så grønt og fint overalt og en nytelse å gå. Jeg gikk på en dag med skyer, men deilig temperatur. Det var 1.nyttårsdag og veldig stille overalt. 

På vei opp gikk jeg gjennom landsbyen Kondomari Κοντομάρι og videre oppover til toppen med den flotte utsikten til alle kanter.







Kondomari midt i bildet,












Turen gjennom landsbyen går fort, den minste landsbyen i området:















Etter pausen i parken ved kirken (eller kirkene, de har faktisk bygget en ny ved siden av den gamle bysantinske), i Xirokambi Ξιροκάμπι tok jeg en annen vei ned og en ny vei videre, til jeg møtte en kjent vei nedover til Maleme gjennom områder med sitrusfrukttrær og oliventrær.
bikuber langs veien,



Xirokambi sett fra veien ned,









der oppe hadde jeg pausen min,


Etterpå måtte jeg jo ta med hundene en tur og vi gikk ned på stranda så de kunne løpe litt rundt der. De koste seg veldig.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene før norgestur

Hjemme igjen

Rapport fra helgen

Septembertur til Falasarna

Småprat

Første uken i oktober

Nyheter

Dødsulykke i Samaria ravinen.

Gode råd for en bedre ferie på Kreta.

Neidagen 28.oktober