Septembertanker

 


Jeg koser meg i Uglehuset med dyrene og mannen min. Været er strålende og sjøen ligger blank og stille. Det blir jo tidligere og tidligere mørkt om kvelden og det merkes godt nå. Temperaturen er fin om dagen, men synker på kveldene og nettene. Sjøtemperaturen har også sunket litt, ikke mye, men litt.











September, sammen med vårmånedene, er yndlingstiden på året. September har litt mer levelige temperaturer, men deilig i sjøen. Druer, fiken og granatepler er modne nå og jeg plukker mens jeg går turer i Maleme og området rundt. Nyyydelig!

Leo og jeg kom ut hit på torsdag etter noen dager i byen, og ble tatt i mot med masse slikking og høylytt glede fra Cookie.

Leo på vei til Maleme,

Vi har kost oss med turer og vi har så smått begynt å trene litt på tunnel. Cookie synes at det er veldig skummelt, med Leo løper igjennom uten å være noe redd. Vi tar det med ro, en vakker dag løper nok Cookie gjennom den også. Jeg hadde jo bestilt denne tunnelen til Choco og den kom noen uker etter at han var drept. jeg orket ikke pakke den opp før nå. Vi hadde jo trent masse på tunnel, en 2 meter lang inne i stuen vår i vinter og det gikk så bra. Han hadde masse glede av det, men ble for høy. Så skulle vi fortsette med en lengre og større tunnel i Maleme. Livet blir ikke alltid sånn vi ønsker det eller drømmer om...




Jeg kjenner at jeg blir mer og mer glad i Leo etter hvert som tiden går, men minnet om Choco blekner ikke. Jeg er redd når jeg hører bilene oppe på motorveien og holder guttene i bånd når vi går under den eller langs den. Tenker på Choco da.

Choco


Jeg har tenkt en del på dette med påkledning på ferie, eller mangel på det er det kanskje riktig å si. Hjemme i vår egen by, vårt eget nabolag, stikker vi ikke i butikken i bikini, eller på restaurant i bar overkropp eller bikini-overdel. Når folk er på ferie, faller disse grensene og man gjør akkurat som man vil, der og da. Ok, du er på stranda og stikker opp til strandkafeen for å kjøpe deg noe, greit nok i bikini og shorts. Skal du derimot i butikken i byen eller oppe på veien, der alle handler, tenker jeg at det er ok å være påkledd. Her i Maleme har vi en stor butikk, Sinka der alle fra hele området handler. Der kommer folk gående langs veien og inn i butikken i bar overkropp eller i bikini. Jeg synes ikke at det passer seg. Det er direkte kvalmt ofte. Vi som handler der er jo påkledd og mange synes det er ekkelt og blir berørt. Det samme gjelder det å sitte å spise i bar overkropp, jeg personlig blir kvalm av det. Det å gå rundt sånn i byen er jo direkte uetisk tenker jeg. Kall meg en gammeldags snerpete dømmende dame, men det er nå en gang sånn at vi burde tenke på lokalbefolkningen også. og de ansatte og de andre gjestene. Dette gjelder også for toppløse, ikke noe stort problem lenger, men det var det på 80 og 90 tallet. På Loutro har de hatt et skilt på stranda fra 90 tallet, "No topless on the beach". De ble lei av alle puppene de måtte se hver gang de måtte forbi stranda. I dag er det med nakne på strendene et problem mange steder på sør-kysten faktisk. Det er ikke sett på som ok at man ligger naken på stranda der alle andre "påkledde" bader. Noen steder tar nudistene seg til rette og tenker at her er vår del av stranda, her kan vi være nakne. Det er det ikke alle andre som synes. Jeg har sett et skilt i Paliohora: "Please don't sit on theses chairs naked". På øya Gavdos har de satt opp skilt på øyas eneste strand med butikker og rom til leie, Sarakiniko: "No nudes here please". Plakaten ble tatt ned, det passer ikke alle å få beskjed om å ikke få lov til å være naken på stranda. Skiltet ble satt opp igjen og tatt ned igjen!! De lokale er passe irriterte og politikerne har tatt det alvorlig og vil straffe dem som tar ned skiltet. Gavdos har mange strender der man kan være naken og de prøver altså å ha en strand uten nudister, men nei, det passer ikke dem som bruker stranda.

Sarakiniko stranda på Gavdos,

stranda i Sougia,

 
Nudiststrender er bra, men vi vil ikke alle ha nakne ved siden av oss på stranda. Derfor er det egne strender for nudister.  Det kan føles direkte flaut og kanskje kvalmende. Døtrene mine forteller hvordan de føler det når de ligger i telt på stranda i Sougia eller Paliohora og det er nakne rundt dem på alle kanter. De synes det er veldig flaut og ekkelt. 

Litt folkeskikk, å tenke som man gjør hjemme, ikke slippe alle etiske og moralske grenser man har når man er på ferie, hadde vært fint for alle oss andre. Litt oppgulp sånn på slutten av sesongen der. Ha meg unnskyldt, men en blir så lei.... 

God helg videre.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Til minne om Bjørn.

Nyheter

Hjemme igjen.

Aprilsøndag i havna

Påsken 2024

På tur med Edith og Arne

Lafonisios dromos

Imbros ravinen

Spilia

Det greske alfabetet.