Søndagstur

 




Ut på tur, aldri sur. Jeg hadde den glede å ha med meg Nina på tur i dag. Ett nytt bekjentskap som viste seg å være vellykket. Jeg vil jo gjerne ha folk med på tur, og som før skrevet her, ta kontakt hvis du vil på tur. Det gjorde Nina og vi fikk til en tur i dag. Det var vakkert vær, varmt og deilig. Vi gikk av gårde uten Choco, da kunne vi gå lenger og ta pause på taverna. Han ble med Jorgos til byen. 

Vi gikk først opp til nabolandsbyen Xamoudohori Ξαμουδοχώρι, og så gikk vi igjennom landsbyen Mariana Μαριανά . 






Xamoudohori,

Mariana,




Fine og bråkete kalkuner.



Vi tuslet videre gjennom grønt landskap med vinranker, oliventrær og andre trær. Vi tok en te-pause med noe å bite i, i veikanten. En ung mann med tre hunder kom ut på veien og hilste. Litt etterpå kom han kjørende og stoppet bilen, rullet ned vinduet og hentet mandariner fra en pose!! Så hyggelig, sånt opplever jeg stadig i dette området. Det er jo så naturlig å dele, selv med fremmede. 

Så gikk vi videre ned mot bilveien, en regional vei som går fra Tavronitis Ταυρωνίτης  helt opp til Omalos Ομαλός faktisk. 












Vi gikk gjennom landsbyen Sirili  Σιρίλι og var innom kirkegården. Her ligger en prest som døde på 90 tallet, mens kone ble 100 år!!






Så tok vi av fra bilveien og gikk oppover en lokal grus/sement vei. Her rotet jeg litt med å finne en av disse veiene som skulle føre oss til Vlaheronitissa Βλαχερωνίτισσα, men vi fant fram! Vi tok en lang pause på tavernaen Paliomilos Παλιόμυλος og fikk god mat. Vi satt i sola og alt var bra. 







Vlaheronitissa












neste års vinterved










Så var det bare det siste stykke ned til Maleme Μάλεμε, det gikk fort og greit. Det hører med til historien at ingen av oss, Nina, Jorgos eller jeg hadde fått med oss at det var sommertid igjen i dag! Men vi oppdaget det litt sent på dagen! 

Vi er enige om at vi skal gå på flere turer, men det blir etter påske, gresk påske. Jeg kommer tilbake fra Norge 15. april. Vi drar på tirsdag Choco, Katerina og jeg, så dette ble siste innlegg på en stund! 

Pass godt på dere selv så lenge.

Kommentarer

  1. Herlig å sjå at det er vår på Kreta. God tur til Norge og god påske!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.

Kathara Deftera i Nea Hora