Siste dager i september


 Det er allerede 1. oktober! Καλό μήνα kalo mina, eller god måned som man hilser hverandre den første i hver måned. Tiden raser av gårde og snart er sesongen over. Det er varmt om dagen, en liten hetebølge med vind fra sør. I dag er det ventet ekstra varmt vær. Oktober er siste måneden i sesongen, men på grunn av høstferie, er det mange turister her nå. Hver uke er det nye land som har høstferie. Det er jo bra for turismen at det er varmt, men vi fastboende er litt lei varmen nå. Vi ønsker oss noen grader lavere temperaturer.

Jeg har vært i byen i noen dager og hatt den glede av å treffe en norsk gruppe fra Harstad som var på yoga retreat. En venninne av min yngste datter Tonia, som heter Kristina, kom i kontakt med meg. Hun ville at jeg skulle treffe denne gruppen når de kom til øya. Hennes foreldre har et hotell på Akrotiri-halvøya, ikke langt fra flyplassen, og der har norske Kristin et hus. Da hun skulle på tur med yoga-gruppen sin, fikk hun i stand en avtale med hotellet. Dette var for to år siden, men da kom koronaen i veien, og turen ble først nå, siste uken i september. De drev med yoga tidlig og sent, og dro på diverse turer. De traff meg i byen og jeg kunne fortelle dem litt om byens historie og livet her.


Kristina ville at de skulle prøve det lokale spisestedet Fix på torget i Splantzia. De har god mat og bare småretter og lokal mat. Dette er jo det tidligere Bourbous hvor mange var med å spiste etter byvandringer. Nye eiere, Bourbous har flyttet litt lenger bort, men i samme nabolag, men samme opplegget. Vi anbefaler både Fix og Bourbous. Stemningen, maten og stedet er verdt et besøk! Og prisene ligger på et litt lavere nivå enn i havna eller i turistområdene.

Her er bilder fra kvelden og bordet fullt av småretter:




Kristina til høyre i bildet,









Før jeg traff dem tok jeg meg en tur rundt i Koum Kapi og bort til moloen siden det akkurat var solnedgang. Som vanlig utrolig vakkert og mye folk ute for å nyte solnedgangen og å fotografere dette vakre syn!









Nå er jeg på plass i Uglehuset igjen. Jeg blir over helgen, så er det på tide å flytte offisielt inn til byen og komme ut i helgene i høst og vinter. Kattene her er glade og livlige og de blir her med Jorgos en stund utover, han vil gjerne bli litt til. 

Om to uker er det kveldsløp i byen og jeg skal løpe/gå 5 km og Katerina 10 km. Løpet går rundt i byen etter mørkets frembrudd og det er veldig populært. Her er linken hvis noen er i området og vil være med:https://results.chronolog.gr/registrationc1.aspx?h=32edc9d07051001fcf55ffa956060275

Det står riktignok bare på gresk, men kanskje man kan få hjelp av noen som kan gresk?



mor og sønn,

mormor(på matten) og barnebarn


Nå går jeg ned på stranda med stolen min, boken min og te på termos. Καλό Σαββατοκύριακο και καλό μήνα, kalo Savvatokirikao ke kalo mina. God helg og god måned.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Kathara Deftera i Nea Hora

Siste dagene i mars

Småprat

Spilia

Nyheter

Hippiene på Matala stranda.

25. mars Hellas nasjonaldag

Nyheter

Imbros ravinen

25.mars gresk nasjonaldag