Andre uken i desember

 


Denne uken har jeg oppholdt meg i byen som vanlig. Jorgos holder til i Maleme ennå, ser ut til at han blir der. Men han er innom hver dag og det setter alle pris på, både han, jeg og kattene. Ensom er jeg jo ikke med tre katter. Her er de i ulike posisjoner:













Hele sommeren bor de ute og blir matet to ganger om dagen. Siden vi da bor i Maleme, greier de seg selv, de har et rom med kattedør, stoler, puter og kattesenger og trives godt. I sommer var det jo flere som bodde i huset, og hele juli og august var døtrene mine der. Nå som det er vinter og det regner av og til, synes de det er herlig å være i stuen sammen med meg. Vanligvis sitter jeg med to katter på fanget! Ute i Maleme er det lille frøken Chanel som hopper opp på fanget bare jeg setter meg.












Vi har hatt varierende vær denne uken, og som vanlig er i desember snør det i høyden. Endelig er toppene hvite igjen, jeg har savnet det!





Her er bilder fra en dag med litt regn og litt opphold:











6. desember er det helgendagen til sankt Nikolaos og kirken i Splantzia feirer,

Oppe på Omalos er det kaldt om dagen og noen ringte politiet i Platanias og fortalte om en ung hund som sto bundet ute alene. Den skulle vel liksom passe på sauene. Politiet dro opp og siden de ikke fant eieren, tok de hunden med seg. Hun er nå på Platanias politistasjon og venter på å bli adoptert. Mange er sinte og opprørte over at det går an å la en ung hund leve under slike vilkår. De har kalt henne Dora, og sier at hun er søt og veldig kjærlig.



Jeg skriver om dette fordi dette er et velkjent fenomen, at noen mener dyr ikke har sjel, og behandler dem deretter, men veldig mange grekere er uenige og blir opprørt på dyrenes vegne. Det finnes flere dyreorganisasjoner her i landet og her i byen som blir drevet av lokale og er veldig aktive. Som turister hører dere mest om utenlandske som redder hunder og katter og som ofte gir inntrykk av at alle grekere behandler dem dårlig. 

I går kveld ble det splitter nye kunstige juletreet nede i havna tent med musikk, sang, masse folk og fyrverkerier. Her er noen av mine bilder:

folk på vei til juletretenning,















Vi snakkes igjen, god helg til alle.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene før norgestur

Hjemme igjen

Rapport fra helgen

Septembertur til Falasarna

Småprat

Første uken i oktober

Nyheter

Dødsulykke i Samaria ravinen.

Gode råd for en bedre ferie på Kreta.

Neidagen 28.oktober