Oktobertanker

 

Høst i Maleme.

Jeg sitter her i huset mitt i Maleme som jeg kaller for Uglehuset. Det blåser og er litt skyet i dag, ikke dagen for et bad. Her ute blir det ofte for mye bølger til at jeg kommer meg uti. Temperaturen ligger på rundt 22 grader og dette er normalt for årstiden. Vi har hatt noen regnbyger i det siste, men da resten av landet ble gjensøkt av uværet Ballos med oversvømmelser og styrtregn, slapp Vest-Kreta unna.















Det er fremdeles en del turister her og det kommer cruiseskip til havnebyen Souda flere ganger i uka. Diss turistene besøker havna og de er lett synlige der de kommer i grupper med guider.



Her ute er det bare noen hotell som det er stengt, og kafeene og tavernaene er åpne. Det er fremdeles høstferie i mange deler av Europa, og det er mange barn på ferie her nå. Jeg tenker på mitt eldste barnebarn Daniel som blir 9 i dag! Stort savn.

Jeg har bestemt meg for at det er på tide å flytte til byen igjen. Vi har vært her siden 1. mai og nå vil jeg snu om og være mest mulig i byen, og her ute noen dager i uka. Det blir tidlig mørkt og neste helg er vi tilbake til vintertid, da blir det mørkt i 18 tiden. I byen er det mye på gang for tiden, en filmfestival starter i morgen og varer til 30., og det er et mosjonsløp som jeg skal delta i på lørdag kveld. Det blir 5 km rask gange. Rekker jeg det på en time, er jeg fornøyd. Filmfestivalen holder til i kulturhuset i Papandreou gata rett etter fotballstadion. Her blir det filmfremvisninger hver dag fra klokka 18.00. Det er gratis inngang, men man må gjerne ta med holdbare matvarer som skal deles ut til trengende familier. Selv om det er gratis, må man melde seg på på forhånd, covid-regulering.https://www.chaniafilmfestival.com/en/movielist-9cff/

Jeg tenker tilbake på fine dager i oktober, både i Maleme og Hania. Fikk jo overraskende besøk både av Sidsel og Helen, og andre besøk som bla. medførte ravinetur. Her er bilder fra møtet mellom min venn Sidsel fra Norge og Helen med venn Bernie fra Sveits:




Helen og Sidsel møttes en gang på slutten av 80-tallet i Sitia, og de trivdes i hverandres selskap denne gangen også.

Ellers hadde jeg besøk av Elisabeth og Bendik fra Bergen, som jeg traff første gang da jeg jobbet på Troulakis Village for mange år siden. Jeg skrev om Bendik og sønnen som syklet fra Bergen til nettopp Troulakis Village til støtte for forskning av øyesykdommen RP. Begge har sykdommen som til slutt kan ende med blindhet.  Han syklet for samme sak mens han var her. De er så positive disse flotte menneskene!


Jeg har hatt mange fine turer, med eller uten Jack, som ikke vil gå særlig langt lenger:





granatepler,

oliven som snart er moden og klar for plukking,


kalkuner,

granatepletre,


Dessuten har vi fått oss en ny katt. Lille Chanel dukket opp i gården vår, bitteliten, svart og hvit kattunge. Mammakatten kommer innom og spiser, leker med datteren og stikker igjen. I begynnelsen fikk hun melk av mamma, men det er det slutt på nå. Hun er leken, kosete og veldig myk og liten. Litt redd for Jack, men han ignorer henne fullstendig. Hun blir med til byen når Jorgos bestemmer seg for å flytte inn til byen igjen. Kattungen venter på ham når han kommer hjem fra byen etter å ha spilt tavli og matet de andre kattene. Hun elsker ham, som alle dyr gjør! Hun har vel tatt plassen til Dexter føler jeg.

















En liten nyhet fra byen: Noen hadde tegnet graffiti oppe på fyret! Det ble fort fjernet og det etterforskes hvem som kan ha gjort det. Helt utroligmangel på respekt, men vedkommende har nok følt seg veldig, veldig tøff.


Covidsmitten er lav og sykehuset rapporterer om ingen pasienter på covidavdelingen i øyeblikket!

En kuriositet er jo at Victoria Hislop danser i den greske versjonen av Dancing With The Stars. Hun snakker gresk, bor i Aten og sier at hun er forelsket i Hellas og danser en vals om da hun oppdaget Hellas: 


Så altså: Oktober har vært en bra måned fram til nå, og vi håper på fine dager utover. Noen bilder fra gården min: 







Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene i mars

Småprat

Spilia

Nyheter

Hjemme igjen.

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.