Vårlig hilsen fra Kreta

Nye tider, nye regler og bestemmelser, nye tall hver dag. Det rare er hvor fort vi har vendt oss til alt dette nye. Navnet korona og vi gjør alt vi får beskjed om. Personlig er jeg ikke redd eller engstelig lenger, jeg ser at alle disse strenge reglene vi har her i Hellas blir overholdt, og at de hjelper. På supermarkedet er det engangshansker og medisinsk sprit til å vaske hendene med, de ansatte bruker hansker og vi må holde en meters avstand. De ansatte passer på at vi ikke er for mange av gangen inne i butikken, og åpningstidene er forlenget slik at vi ikke alle handler samtidig. Det blir søndagsåpne butikker fra i morgen. Gatemarkedene ble forbudt, kirkene måtte droppe gudstjenester og alle samlinger med mer enn 10 personer er forbudt.
hansker og sprit på SYNKA,

hold avstand ved ostedisken,
I dag desinfiserte de Agora og området rundt, plasser i byen og hele Gamlebyen! Jorgos så dem i aksjon i gata vår. Det skal gjøres daglig.
Røde Kors handler inn for de som ikke kommer seg i butikken og viljen til å hjelpe er stor.
Som jeg har nevnt før, stenger alle landets hoteller fra mandag 23., unntatt ett i hver "distriktshovedstad" På hele Kreta vil det være 4 åpne hotell. Hotell Irene i Nea Hora her i byen, Lato i Iraklio og Elina Hotel i Rethimno. Det er ikke opplyst hvilket hotell det blir i Agios Nikolaos. 3 hotell i Aten og 3 i Thessaloniki. Som før nevnt gjelder dette foreløpig fram til 30.04.
Fra i kveld vil det bare være mulig å ta ferge til en av de greske øyene, hvis du er bosatt der. Man må fylle ut et skjema på nettet hvor man oppgir adresse, før man kan kjøpe billett. Er du ikke registrert på den adressen, kommer du ikke med. Dette er en beskyttelse for øyene, som for det meste ikke har nok leger, helsesentre eller sykehus og mange eldre. Det har oppstått det samme problemet i Hellas som i Norge, alle vil reise bort i disse korona-tider. I Norge har man hytte, i Hellas en landsby. Alle har en eller to hvor man har hus eller slektninger. Folk fra Aten begynte å ta båtene til de nærliggende øyene, men nå stopper altså dette. mange kjører også til landsbyer utenfor byene, og dette blir kraftig kritisert.
Selv føler jeg at jeg kan være her i Maleme uten å utsette andre for smitte eller belaste noen. Vi har jo samme sykehus, og jeg har legene mine i byen, dessuten er jeg ikke i kontakt med noen her ute og har vært her over en uke allerede. 
Stort sett følger folk reglene, men det finnes alltid noen i alle land som ikke gjør som de blir fortalt og setter andre i fare.
På Kreta er det 6 kjente tilfeller, ingen på denne delen av øya, men hvor mange som reelt er smittet vet man jo ikke. I hele landet er tallet 530 og 13 døde, alle eldre syke mennesker.
Den ansvarlige for å opplyse folket om tilstanden hver ettermiddag heter Tsiodras og er smitteekspert og uttaler seg på vegne av helsedepartementet. I går da han skulle lese opp tallene og informere og som hver dag forsøke å få folk til å forstå hvor viktig det er at vi alle hjelper til, brøt han sammen. Han sa at han hadde fått en melding fra en bekjent, en lege som ikke kunne forstå hvorfor vi gjør alt dette for å redde noen gamle og syke. Med tårer i øynene sa at jo, alle er verdt å redde, alle er noens mor,far, onkel,tante,bestemor eller bestefar! Rørende og riktig!
Tsiodras til venstre, helseministeren til høyre
Vi føler oss tryggere ved at det nesten ikke kommer fly, fergetrafikken blir regulert og hotellene er stengt. Høres det rart ut?
Her i Maleme er  det få mennesker å se ute, noen jobber på jordene sine, med oliventrær og andre jobber med oppussing av hotellene her ute.


Bilder fra dagens og gårsdagens turer med hunden.







Hold dere friske og hold dere hjemme!!! Jeg holder meg i gården med Jack og alle fuglene som bor i trærne og bygger reder på taket mitt. Ikke synd på meg!
Dagens unge sier: "Våre besteforeldre ble bedt om å krige, vi blir bedt om å sitte på sofaen, det kan vi klare!"






I disse koronatider hadde jeg bursdag, mine døtre ville gjerne kjøpe blomster til mamma. Michelle fant en blomsterbutikk i Iraklio som kunne sende blomster til Hania med posten og buketten ankom på døra i Splantzia med moped! Jeg har tatt den med i bilen ut hit og nyter den!

















Flotte jenter jeg har!


Her er også fresiaer fra gården hjemme med til Uglehuset.
Husk å gjøre hyggelige ting, se noe morsomt eller gå en tur i naturen hvis du kan. Det er lov for de fleste av oss, og det hjelper på humøret!

Kommentarer

  1. Takk for at du deler oppdateringer og bilder fra Kreta 👍, hvor mine tanker stadig er. Når vi engang (snart) kommer oss igjennom dette vil vi sakte men sikkert komme til «normale» tilstander. Til da må vi håpe ta vare på alle og unngå spredning mest mulig.
    Gode dager og tanker til alle 💕

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene i mars

Hjemme igjen.

Spilia

Nyheter

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.